Concord e – Το αεροπλάνο που… έφτασε πριν να φύγει – Πλούτος, δύναμη και διασημότητες σε μία πτήση
26 Σεπτεμβρίου 1973
Το Concorde κάνει την πρώτη απευθείας υπερατλαντική πτήση του, ταξιδεύοντας από την Ουάσιγκτον στο Παρίσι σε χρόνο-ρεκόρ, 3 ωρών και 33 λεπτών. Δεν είναι ακριβώς αυτό που λέει το σλόγκαν του θρυλικού υπερηχητικού αεροπλάνου Φτάσε πριν να φύγεις (Arrive before you leave), αλλά ταξιδεύοντας με ταχύτητα διπλάσια του ήχου, οι επιβάτες του Concorde κάνουν το ταξίδι αυτό στον μισό χρόνο από ό,τι θα χρειάζονταν με ένα Boeing 747.
Η αλήθεια είναι ότι χρειάστηκε να περάσουν χρόνια για να πειστεί το κοινό ότι τα τόσο γρήγορα ταξίδια είναι ασφαλή. Το υπερηχητικό Concorde έκανε το πρώτο του ταξίδι το 1969, αλλά άρχισε να μεταφέρει επιβάτες σε εμπορικές πτήσεις το 1976.
Το αεροπλάνο ήταν ένα θαύμα της μηχανικής, αλλά και ένα μοντέλο διεθνούς συνεργασίας. Σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε μέσα από μία συνεργασία ανάμεσα στο γαλλικό και το βρετανικό κράτος και μπήκε στον στόλο τόσο της Air France όσο και της British Airways.
Χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, ότι η διαδικασία ήταν εύκολη. Πρώτα από όλα, το όλο εγχείρημα υπήρξε ζημιογόνο. Μόνο 20 Concorde μπήκαν σε υπηρεσία σε εμπορικές πτήσεις, κάτι που σημαίνει ότι καμία από τις δύο κυβερνήσεις δεν έκανε απόσβεση των χρημάτων που ξόδεψε για την κατασκευή του αεροπλάνου.
Και μετά, υπήρξε το αγκάθι του e. Αρχικά, Γάλλοι και Βρετανοί είχαν συμφωνήσει να γράφουν το Concorde με e στο τέλος, δηλαδή με τον γαλλικό τρόπο γραφής. Όμως τo 1963, ο Βρετανός πρωθυπουργός Harold Macmillan άλλαξε το όνομα στην αγγλική γραφή του –Concord, χωρίς e- ως απάντηση σε ένα ασήμαντο διπλωματικό επεισόδιο.
Το 1967, ο υπουργός Τεχνολογίας Tony Benn αποκατέστησε το e, λέγοντας ότι συμβολίζει την αριστεία, την Αγγλία, την Ευρώπη και την συνεννόηση (excellence, England, Europe και Entente). Όμως ακόμα και τότε, υπήρξαν διαφωνίες, αφού στους Σκωτσέζους (οι οποίοι και είχαν κατασκευάσει μέρος του Concorde), δεν άρεσε καθόλου η ιδέα ότι το e συμβολίζει την Αγγλία. Το e μπορεί να σημαίνει cosse, όπως λέγεται η Σκωτία στα γαλλικά, απάντησε ο Benn. Και εγώ ίσως να πρόσθετα το ‘e’ για την υπερβολή (extravagance), πρόσθεσε.
Υπερβολή σίγουρα υπήρχε μέσα στο Concorde. Ενώ αρχικά το εσωτερικό του αεροπλάνου ήταν κάπως σπαρτιάτικο, σύντομα προσαρμόστηκε στα ακριβά γούστα των εύπορων επιβατών του. Καθώς τα εισιτήρια ήταν ακριβά (ένα μέσο υπερατλαντικό ταξίδι κόστιζε περίπου 12.000 δολάρια), το Concorde μετέφερε την αφρόκρεμα από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού: Οι επιβάτες του ήταν ένα συνονθύλευμα πλούτου, δύναμης και διασημότητας.
Σχεδόν από καμία πτήση δεν έλειπαν οι διάσημοι επιβάτες, από γαλαζοαίματους και μοντέλα έως ροκ σταρ. Τραγουδιστές όπως ο Sting, ο Bruce Springsteen και ο Paul McCartney συνήθιζαν να λένε και ένα τραγούδι όταν ταξίδευαν, αφού ανάμεσα στη σαμπάνια που έρεε άφθονη και το μενού που περιελάμβανε χαβιάρι, αστακό και πάπια πορτοκάλι, οι επιβάτες γίνονταν συχνά μία παρέα.
Ωστόσο, η ιστορία του Concorde αμαυρώθηκε από το τραγικό δυστύχημα της 25ης Ιουλίου του 2000, όταν ένα αεροπλάνο της Air France συνετρίβη μετά την απογείωση από το Παρίσι, σκοτώνοντας και τα 109 άτομα που επέβαιναν σε αυτό, καθώς και τέσσερα ακόμα άτομα στο έδαφος.
Όλες οι πτήσεις των Concorde καθηλώθηκαν στο έδαφος για έναν χρόνο μετά το δυστύχημα. Όταν τα υπερηχητικά αεροπλάνα επέστρεψαν στους αιθέρες, οι επιβάτες ήταν τουλάχιστον διστακτικοί.
Το πλήγμα στη φήμη του, σε συνδυασμό με τη γήρανση του στόλου και τις οικονομικές ζημιές, προσγείωσαν για πάντα το Concorde, τρία χρόνια αργότερα.
moneyreview.gr
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.