Δοκιμή: Dacia Duster 1.0 TCe 100 PS LPG 4×2
Δοκιμή: Dacia Duster 1.0 TCe 100 PS LPG 4×2
Το Duster το γνωρίζετε όλοι στην πιάτσα των SUV. Είναι το μοντέλο που έχει καθιερώσει την Dacia στην αγορά λειτουργώντας τόσο ως το πιο αντιπροσωπευτικό της μάρκας όσο και ως ένας βασικός οικονομικός πνεύμονας.
Στην 3η του γενιά το Duster έρχεται ως ένα SUV που διατηρεί όλα τα καλά των προηγούμενων (ΟΚ, δεν υπάρχει ντίζελ, αλλά υπάρχει LPG), με μία πολύ σημαντική αναβάθμιση στο ντιζάιν, στην ποιότητα (ok, ως ένα βαθμό) και ειδικότερα στον τεχνολογικό εξοπλισμό με ένα πλήρες ψηφιακό πακέτο. Όσο για την τιμή, αυτή φυσικά και έχει παρασυρθεί προς τα πάνω όπως το κάθε τι στη σημερινή εποχή.
Ταυτόχρονα όμως έχουν αυξηθεί και οι τιμές των ανταγωνιστικών SUV με αποτέλεσμα το νέο Duster να εξακολουθεί να έχει στη φαρέτρα του ένα δελεαστικό VFM (value for money), αφού στα ίδια λεφτά δεν παίρνει κανείς σήμερα ούτε supermini (που λέει ο λόγος).
Ειδικότερα στην περίπτωση της έκδοσης διπλού καυσίμου που εναλλακτικά λειτουργεί και με ένα από τα φτηνότερα καύσιμα. Το LPG.
Και πάμε να δούμε τα του νέου Duster.
Χάρη στη νέα πλατφόρμα CMF-B (νέα για την Duster, γνωστή από τα Renault) το νέο μοντέλο εκσυγχρονίστηκε, έγινε πιο ελκυστικό, αναβαθμίστηκε τεχνολογικά και σε ό,τι αφορά στον εξοπλισμό ασφάλειας και άνεσης, χωρίς να απωλέσει τον off-road χαρακτήρα του. Έστω και στη δικίνητη έκδοση της δοκιμής μας.
Οι διαστάσεις του αμαξώματος έμειναν σχεδόν ίδιες με αυτές της προηγούμενης γενιάς. Συγκεκριμένα, το μήκος είναι στα 4,343 μέτρα, το πλάτος στα 1,813 και το ύψος στα 1,616 (χωρίς τις μπάρες οροφής, στα 1,656 με αυτές).
Σε ό,τι αφορά στο μεταξόνιό του, στη δικίνητη εκδοχή του φτάνει τα 2.657 χλστ., ενώ στην τετρακίνητη τα 2.658 χλστ., δηλαδή είναι σχεδόν ταυτόσημα. Σημειώστε δε στο 4×2 η εμπρός ανάρτηση έχει γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και η πίσω ημιάκαμπτο άξονα, ενώ στην 4×4 πίσω υπάρχουν επίσης γόνατα.
Αναφορικά με την απόσταση από το έδαφος στο νέο Duster 4×2 είναι στα 20,9 εκατοστά, ενώ στο 4×4 φτάνει τα 21,7. Επίσης, στην πρώτη έκδοση, η γωνία προσέγγισης είναι 31 μοίρες, η γωνία διαφυγής 36 μοίρες και η γωνία ράμπας 24 μοίρες. Η ικανότητα διέλευσής του σε υδάτινο πέρασμα είναι μέχρι 35 εκατοστά σε βάθος.
Περνώντας στο εσωτερικό και έχοντας στο νου την εικόνα του απερχόμενου Duster έρχεσαι αντιμέτωπος με μια πολύ ευχάριστη έκπληξη καθώς το ταμπλό έχει δύο οθόνες. Μία 7,0 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και μια 10,1 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων. Και οι δύο (δεν προσφέρονται στην βασική έκδοση) είναι πολύ καλές σε ευκρίνεια, γραφικά και ταχύτητα.
Μάλιστα, το μενού αυτής του infotainment είναι πολύ εύκολο στην επιλογή του, υπάρχει και ειδικό μενού με τις γωνίες για τις εκτός δρόμου διαδρομές και οι απαραίτητες θύρες συνδεσιμότητας/ φόρτισης. Στα πολύ θετικά οι φυσικοί διακόπτες για το σύστημα κλιματισμού που υπάρχουν κάτω από τους κεντρικούς διακόπτες.
Στο θέμα της ποιότητας είναι έκδηλη η προσπάθεια να διατηρηθεί το κόστος χαμηλά αφού χαρακτηριστική είναι η απουσία μαλακών πλαστικών (κάτι που προσωπικά δεν με «χαλάει»). Ακόμη και με τα σκληρά όμως ο διάκοσμος του νέου Duster δείχνει πολύ πιο σύγχρονος και ποιοτικός σε σχέση με τον προκάτοχό του.
Όσο για τους χώρους βολεύονται με άνεση τέσσερις επιβάτες (με μικρές παραχωρήσεις και πέντε), ενώ το πορτμπαγκάζ με την έξυπνη σχεδίαση ξεκινά από τα 513 λίτρα (στη θέση της ρεζέρβας υπάρχει η δεξαμενή LPG χωρητικότητας 51 λίτρων).
Πίσω από το τιμόνι, με το γεμάτο οπτικό πεδίο και την αίσθηση ότι οδηγείς ένα «τζιπ», η ολική αναβάθμιση του Duster γίνεται αντιληπτή από τα πρώτα μέτρα. Με πρώτο σημάδι τη φυσιολογική 1η σχέση η οποία δεν είναι «κοντή» όσο στο προηγούμενο μοντέλου που ξεκινούσες μέχρι και με 2α.
Γενικότερα το χειροκίνητο κιβώτιο έχει μία καλή κλιμάκωση για να καλύπτει τη σχετικά μικρή ιπποδύναμη του μοτέρ, με σχετικά μακριά 6η για το ταξίδι. Ο επιλογέας είναι ακριβής στα κουμπώματά του αν και δεν συμπαθεί τις γρήγορες αλλαγές (άλλωστε δεν υπάρχει λόγος για κάτι τέτοιο).
Αν θα μπορούσα να χαρακτηρίσω το μοτέρ με μία λέξη, τότε θα έλεγα πως για τα κυβικά του είναι τίμιο. Αποδίδει 100 ίππους (91 με βενζίνη), είναι στρωτό στη λειτουργία, έχει καλή ροπή από χαμηλά και σε συνδυασμό με την καλή ηχομόνωση είναι αρκετά ήσυχο. Οι επιδόσεις που προσφέρει είναι ικανοποιητικές, αλλά με πλήρες φορτίο (αποσκευές και οικογένεια) κρίνονται απλά επαρκείς.
Άλλωστε, το ζητούμενο από το 1.000άρη μοτέρ (για αυτό υπάρχει και το 1.300άρη με τους 130 ίππους) είναι η οικονομία. Και σε αυτό βγάζεις το καπέλο στο Duster που με ένα γέμισμα LPG (κάπου στα 40 ευρώ) έχεις στη διάθεσή σου κοντά στα 500 χιλιόμετρα και μαζί με τα περίπου 600 της βενζίνης ξεκινάς το ταξίδι με 1.000+ χιλιόμετρα αυτονομίας. Και στη συνέχεια όπου βρίσκεις γεμίζεις ξανά με υγραέριο.
Οδηγώντας η διαφορά από το ένα καύσιμο στην άλλη είναι σχεδόν ανεπαίσθητη και μόνο αν είσαι «ψείρας» θα αντιληφθείς μια διαφορά ισχύος. Όσο για την κατανάλωση υπολογίστε μία μέση τιμή στα περίπου 8 λίτρα/100 χλμ. για τη βενζίνη και στα 10 για το LPG. Από την άλλη, η λειτουργία Eco περισσότερο αισθητή γίνεται στην μείωση της ισχύος παρά στην οικονομία καυσίμου. Από εκεί και πέρα η επίδραση του νέου πλαισίου είναι ευεργετική.
Το νέο, πιο άκαμπτο πλαίσιο είναι η βάση για τη ριζικά αναβαθμισμένη εικόνα που παρουσιάζει το Duster στο δρόμο με την πολύ καλύτερη ποιότητα κύλισης και τα καλά επίπεδα άνεσης της ανάρτησης (με ημιάκαμπτο πίσω άξονα). Αν και με τα 65άρια σε προφίλ λάστιχα η απορροφητικότητα θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο βάθος, ενώ στις υψηλές ταχύτητες ο αεροδυναμικός θόρυβος δεν περνά απαρατήρητος.
Παρά τη σχετικά μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης οι κλίσεις στις στροφές είναι περιορισμένες (εδώ παίζουν ρόλο και οι πιο σφιχτές αντιστρεπτικές) με αποτέλεσμα το νέο Duster να μην είναι πια ένα βαρετό αυτοκίνητο. Στρίβει ευχάριστα και όταν το παρακάνεις τα ηλεκτρονικά δίνουν το παρόν.
Αυτό που θα ήθελα θα ήταν ένα τιμόνι με λίγο ακριβέστερη πληροφόρηση ως προς την αμεσότητα. Ψιλά γράμματα, θα έλεγε κανείς, όπως και το ότι τα φρένα με πίσω ταμπούρα δεν έχουν κανένα πρόβλημα σε θέμα αποτελεσματικότητας.
Εκτός δρόμου, δεν υπάρχει κάτι που να σε προβληματίζει παρά μόνο η αμφιβολία για τον εαυτό σου. Η διαφορετική ανάρτηση, σε σχέση με το δικίνητο, είναι ταιριαστή και αποτελεσματική σε κάθε περίπτωση και το Duster κινείται με άνεση σε χωματόδρομο, κακοτράχαλη επιφάνεια, όπως και σε έδαφος με έντονη κλίση.
Και πάμε ταμείο.
Η έκδοση Essential που ξεκινά από τις 19.950 ευρώ είναι μία ειδική περίπτωση αφού δεν έχει οθόνη αφής αλλά υποδοχή για smartphone και φυσικούς διακόπτες για το air-condition, ενώ ο πίνακας οργάνων είναι αναλογικός με trip-computer 3,5 ιντσών. Ουσιαστικά, οι περισσότεροι θα κοιτάξουν την έκδοση Expression που ξεκινά από τις 22.390 ευρώ, ενώ αυτή της δοκιμής μας είναι η Journey που εκκινεί από τις 25.390 ευρώ.
Συνοψίζοντας το Duster είναι μια τίμια πρόταση που συνδυάζει όλα όσα θέλει ένας συνειδητοποιημένος οδηγός με στοχευμένες ανάγκες και ταπεινό προφίλ. Έχοντας απολέσει την εικόνα του φτηνού είναι ελκυστικό στο μάτι με σύγχρονο ντιζάιν. Έχει μεγάλους χώρους, ένα πλήρες ψηφιακό πακέτο και όλα τα συστήματα ασφάλειας.
Τα οδηγικά του χαρακτηριστικά απέχουν παρασάγγας από εκείνα του προηγούμενου Duster και είναι αναβαθμισμένα σε κάθε σημείο. Και τέλος κάτω από το καπό υπάρχει ένα τίμιο, όπως είπαμε μοτέρ που φροντίζει στην τσέπη να μένουν περισσότερα ευρώ.
Από την άλλη, αν δεν μπορεί κάποιος να συμβιβαστεί με τις απλά ικανοποιητικές επιδόσεις της έκδοσης της δοκιμής μας μπορεί να στραφεί στο 1.3 με τους 130 ίππους που ξεκινά από τις 23.990 ευρώ.
Χωρίς να ξεχνάμε το 4×4 -με τον ίδιο κινητήρα- που κοστίζει από 26.900 ευρώ. Ότι πρέπει για την επαρχία, ενώ για την πόλη ίσως να συμφέρει περισσότερο η Hybrid 140 (από 28.990 ευρώ). Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να σταθμίσετε τις ανάγκες σας και από εκεί και πέρα… καλοτάξιδο!
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Dacia Duster 1.0 TCe 100 PS 4x2 LPG
Κινητήρας: τρικύλινδρος, turbo, 999 cc, με ψεκασμό πολλαπλών σημείων
Ισχύς: 91 PS/4.400-4.900 rpm (βενζίνη), 100 PS /4.600-5.000 rpm (LPG)
Pοπή: 160 Νm/2.200-3.750 σ.α.λ. (βενζίνη), 170 Nm/2.000-3.500 rpm (LPG)
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 15,1 sec (βενζίνη) – 13,8 sec (LPG)
Τελική ταχύτητα: 166 km/h (βενζίνη) – 168 km/h (LPG)
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής (lt/100 km): 6,3-6,5/ 8,1-8,5 (βενζίνη/LPG), 8,0/10,0 (βενζίνη/LPG)
Εκπομπές CO2 (gr/km): 142 – 147 (βενζίνη) – 126 – 131 (LPG)
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.343/1.813/1.661 mm
Μεταξόνιο: 2.657 mm
Βάρος: 1.258/1.311 kg
Χώρος αποσκευών: 513-1.648 lt
Τιμή: Από 19.950 ευρώ
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.