
Γράφει ο Γιώργος Κουρκούτας: Με αφορμή των παρουσία Δύο τεκμηρίων της Εθνεγερσίας στην Ηλεία, στον Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Νικολάου Πύργου… Η συνάντηση των Ελλήνων στην Μονή Καλτεζών

Αυτές τις ημέρες βρίσκονται στην Ηλεία δύο ιστορικά κειμήλια που αναφέρονται στις πρώτες ημέρες της Εθνεγερσίας.
Είναι το Ευαγγέλιο στο οποίο ορκίστηκαν οι εκπρόσωποι της Εθνεγερσίας τον Μάιο του 1821 στην Μονή Αγίου Νικολάου Καλτεζών, αλλά και το Δισκοπότηρο από την Μονή Επάνω Χρέπας Αρκαδίας, όπου μετέλαβαν των Αχράντων Μυστηρίων ο Θ. Κολοκοτρώνης και τα παλληκάρια του, ανήμερα της εορτής του Τιμίου Σταυρού, λίγο πριν την Απελευθέρωση της Τριπολιτσάς, στις 23 Σεπτεμβρίου 1821.

Έφτασαν με συνοδεία Μοναχών από την Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Καλτεζών (ένα από τα πολλά ιστορικά Μοναστήρια της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας), με τον Μητροπολίτη Αθανάσιο και τον Ιερό Κλήρο της Ηλείας και τον Λαό του Πύργου να τα υποδέχονται στον Μητροπολτικό Ναό του Αγίου Νικολάου Πύργου, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Φίλων Ιστορίας «Χαράλαμπος Βιλαέτης».

Θυμίζουν το μέγα γεγονός της Εθνεγερσίας, την εποχή που άλλαξε την Ιστορία …Όλα ξεκίνησαν στο τρίτο δεκαήμερο του Μαρτίου 1821, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που είχε δώσει η Φιλική Εταιρεία στα πιστά μέλη της. Ήδη από την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου είχε καταφθάσει από την Ζάκυνθο στην Μάνη ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, για να μπορέσει κι αυτός, ένας άνθρωπος από γενιά αγώνων και με καλές περγαμηνές κι ο ίδιος, με όνομα βαρύ ιστορικά, να βοηθήσει τον όλο Αγώνα.

Πράγμα που έγινε, σε συνεργασία με πρόσωπα που τις πρώτες μέρες έδωσαν το παρών. Στην Μάνη και την Μεσσηνία ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και ο Παπαφλέσσας. Στην Αρκαδία ο Κανέλλος Δεληγιάννης και τα αδέλφια Πλαπούτα, στην Ηλεία ο Γεώργιος Σισίνης και ο Χαράλαμπος Βιλαέτης. Στην Αχαΐα οι οικογένειες Λόντου και Ζαΐμη μαζί με τον Ιεράρχη Γερμανό.
Ο καθένας στον τόπο του, για να κάνει το χρέος του προς το Γένος. Ο καλύτερος συντονισμός των επιχειρήσεων…Όλα έβαιναν καλώς, αλλά προέκυπτε θέμα με την πολυαρχία των αγωνιστών. Όπως το θέτει ο Ηλείος Ακαδημαϊκός Διονύσιος Κόκκινος σε σχετικό κεφάλαιο της Ιστορίας του για το 1821: Η πολυαρχία δημιουργούσε την ανάγκη ενιαίας διοικήσεως.

Όλα αυτά το 1821, διότι από το 1822 θα βρισκόταν μία λύση στο θέμα με την σύγκληση των Εθνικών Συνελεύσεων. Κατά τόπους είχαν συγκροτηθεί τοπικές διοικητικές μονάδες, με έργο σημαντικό, αλλά περιορισμένο σε έκταση και επιρροή. Υπήρχαν η Εφορεία της Καρυταίνης, η Μεσσηνιακή Γερουσία, το Αχαΐκόν Διευθυντήριον, η Καγκελλαρία του Άργους και άλλα.
Κάθε τόπος είχε την δική του ηγεσία κι έτσι αναζητήθηκε μια λύση, τουλάχιστον για την Πελοπόννησο. Αυτό θα έλυνε μία συνάντηση στην Μονή Καλτεζών, τον Μάιο του 1821. Όπως τονίζει σχετικώς ο Κόκκινος, «όλαι αι επαρχίαι της Πελοποννήσου αντεπροσωπεύθησαν εις την πρώτην εκείνην συνέλευσιν, όπου θα καθωρίζετο η ελληνική πολιτική αρχή.
Οι προσελθόντες αντιπρόσωποι δεν είχαν εκλεγή υπό του λαού, ούτε υπό εκλεκτόρων, όπως ήτο το σύστημα της ψηφοφορίας το καθιερωμένον δια την εκλογήν των προκρίτων. Αλλ’ οι συνελθόντες ήσαν εκ των γνωστοτέρων προκρίτων και αν εγίγοντο εκλογαί, θα εξελέγοντο κατά το πλείστον αυτοί, λαμβανομένου υπ’ όψει ότι οι άλλοι πρόκριτοι συμπατριώται των, μεταξύ των οποίων ήσαν και άνδρες μεγαλυτέρας επιρροής και κύρους, ευρίσκοντο επί κεφαλής στρατευμάτων υπό τα πολιορκούμενα φρούρια, ή εις τα στρατόπεδα, εκ των οποίων δεν ήτο δυνατόν ν’ απομακρυνθούν».

Συνολικά 34 αντιπρόσωποι βρέθηκαν εκεί, και οι εργασίες διήρκεσαν μία εβδομάδα. Εκεί ορκίστηκαν στο Ευαγγέλιο, ενώ τελέστηκε και η Θεία Λειτουργία. Ως αποτέλεσμα της συναντήσεως συγκροτείται η Πελοποννησιακή Γερουσία και ηγέτης της Μάνης Π. Μαυρομιχάλης ανεκηρύχθη Αρχιστράτηγος. Ο λαός αποκαλούνταν δήμος και ως τίτλος του κράτους μας η λέξη «Πατρίς».
Αποστολή της έθεσε να γίνει καλύτερος συντονισμός και να βρεθούν οι ανάγκες για τα εφόδια των μετέπειτα επιχειρήσεων. Σε λίγους μήνες θα έπεφτε και η Τριπολιτσά….
Οι Έλληνες πλέον μπορούσαν να βλέπουν ότι τα όνειρά τους για Ελευθέρια θα γίνονταν πραγματικότητα…
Γεώργιος Διον. Κουρκούτας
Καθηγητής φιλόλογος
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.