
Η Ηλεία αφήνει πίσω της δεκαετίες απομόνωσης – Νέα εποχή στον οδικό χάρτη της Δυτικής Ελλάδας

Για πολλά χρόνια, ο δρόμος Πατρών–Πύργου είχε γίνει το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εγκατάλειψης και πολιτικής ασυνέπειας. Ένα έργο που εξαγγελλόταν ξανά και ξανά, χωρίς ποτέ να ξεκινά. Ένα «έργο-φάντασμα», που στοίχιζε σε χρόνο, ασφάλεια, ανθρώπινες ζωές και προοπτική.
Κι όμως, η πραγματικότητα άλλαξε. Το πιο καθοριστικό οδικό έργο για τη Δυτική Πελοπόννησο ολοκληρώνεται. Ο δρόμος που ενώνει την Πάτρα με τον Πύργο, τμήμα της Ολυμπίας Οδού, παραδίδεται επίσημα την 1η Αυγούστου. Και μαζί του, παραδίδεται στην Ηλεία κάτι πολύ μεγαλύτερο: η δυνατότητα να προχωρήσει μπροστά, να συνδεθεί ουσιαστικά με την υπόλοιπη χώρα, να αποκτήσει την υποδομή που της αναλογεί.
Ο νέος οδικός άξονας δεν είναι μόνο έργο ανάπτυξης – είναι έργο αξιοπιστίας. Απόδειξη ότι οι δεσμεύσεις, όταν συνοδεύονται από σχέδιο και αποφασιστικότητα, μπορούν να γίνουν πράξη. Και αυτό είναι κάτι που η Ηλεία το είχε ανάγκη όσο λίγες περιοχές στην Ελλάδα.
Φυσικά, το έργο αυτό δεν αρκεί από μόνο του. Η ουσιαστική πρόοδος απαιτεί συνέχεια, συνέπεια και σοβαρή δουλειά σε όλα τα επίπεδα. Αλλά σήμερα, μπορούμε να πούμε με σιγουριά: η αρχή έγινε. Και αυτή η αρχή είναι ισχυρή.
Ακολουθεί μια συνοπτική επισκόπηση σχετικά με το ολοκληρωμένο οδικό έργο Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα–Κόρινθος–Πάτρα–Πύργος, με έμφαση στη σύνδεση Αθήνας προς Πύργο:
🛣️ Σχεδιασμός και Προχώρηση του Έργου
- Ο αυτοκινητόδρομος σχεδιάστηκε για να συνδέσει την Αθήνα με την Πάτρα και τον Πύργο, μέσω Ελευσίνας και Κορίνθου, αποτελεί μέρος της Ολυμπίας Οδού μήκους 277 χλμ
- Το τμήμα Πάτρα–Πύργος (74,8 χλμ) αποτελεί τη δεύτερη και τελική φάση του άξονα Ελευσίνα–Κόρινθος–Πάτρα–Πύργος, με ένταξη στο ΕΣΠΑ και συνολικό προϋπολογισμό περίπου 295 εκατ. €
- Περιλαμβάνει:
- 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση + λωρίδα έκτακτης ανάγκης και κεντρική νησίδα.
- 8 ανισόπεδους κόμβους (Μιντιλόγλι, ΒΙ.ΠΕ., Κ. Αχαΐας, Βάρδας, Κυλλήνη, Γαστούνη, Αμαλιάδα, Πύργος).
- Παράπλευρο και παράπλευρο‑καθετό δίκτυο, αντιπλημμυρικά έργα, ανισόπεδες διαβάσεις, έργα περιβάλλοντος κ.ά..
📅 Χρονοδιάγραμμα Παράδοσης
- Τα πρώτα 65 χλμ από Αλισσό έως Πύργο αναμένεται να παραδοθούν σε κυκλοφορία στις 31 Ιουλίου 2025
- Το υπόλοιπο τμήμα Αλισσός–Μιντιλόγλι (~10 χλμ) θα ολοκληρωθεί έως 30 Νοεμβρίου 2025, ώστε να αποδοθεί στο σύνολό του το έργο
⏱️ Επιπτώσεις στην Διαδρομή Αθήνα–Πύργος
- Με την ολοκλήρωση του έργου, ο χρόνος διαδρομής Αθήνα προς Πύργο θα μειωθεί σε περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά
- Η Ολυμπία Οδός κατατάσσεται πλέον ως ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας
💰 Χρηματοδότηση και Οικονομικές Πτυχές
- Αρχικός προϋπολογισμός: ~300 εκατ. €. Η υλοποίηση (με ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ) απαιτεί επιπλέον ~120 εκατ. € λόγω μεταβολών και υπερβάσεων
- Σύμφωνα με ερώτηση στη Βουλή, κατατέθηκαν πρόσθετα 104,4 εκ. €, εξαιτίας 18 εκ. σε ανελαστικές δαπάνες, 33,5 εκ. για επιτάχυνση και 53,1 εκ. για ανωτέρα βία
🔧 Επιπλέον Έργα Υποστήριξης
- Έχουν εκπονηθεί μελέτες και κυρώσεις για:
- Αντιπλημμυρική προστασία περιοχών όπως Βραχναίικα, Μονοδένδρι, Τσουκαλαίικα.
- Ασφαλτόστρωση παράπλευρου οδικού δικτύου για σύνδεση τοπικών οικισμών και τη ΒΙ.ΠΕ. Πατρών.
- Νέα χάραξη βοηθητικών οδών για την πρόσβαση περιοχών ιστός μετά την κατασκευή
📌 Συνολική Εικόνα
Το έργο του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα–Κόρινθος–Πάτρα–Πύργος φέρνει μια ολοκληρωμένη και ασφαλή οδική σύνδεση:
- Συντομότερη και πιο ασφαλής μετακίνηση Αθήνα–Πύργο (~2h 45′).
- Σύγχρονη υποδομή με υψηλές τεχνικές προδιαγραφές.
- Αναπτυξιακές ευκαιρίες για περιοχές Δυτικής Ελλάδας και Αχαΐας.
- Χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ και παραχώρησης με παρακολούθηση και ρυθμίσεις σε περίπτωση καθυστερήσεων ή καθυστερημένης ολοκλήρωσης.
🔭 Επόμενα Βήματα
- Παρακολούθηση για επισήμανση της κυκλοφορίας στο νέο τμήμα και τις αλλαγές σε Google Maps / Waze.
- Ενημέρωση τοπικών ΜΜΕ και φορέων για την επίσημη έναρξη λειτουργίας.
- Παρακολούθηση των συζητήσεων για επέκταση του άξονα μέχρι Τσακώνa
HN
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.