Καύσιμα: Το «κόλπο» για να μας κλέβουν στα πρατήρια – Δείτε αν σας κάνουν αυτό
Καύσιμα: Οι πληθωριστικές πιέσεις και η αυξανόμενη τιμή των καυσίμων λειτουργούν ως μαγνήτης για την ενίσχυση παραβατικών πρακτικών στην αγορά καυσίμων.
Όπως αποκαλύπτει η επίσημη έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το πρόβλημα έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις, με το 27% των πρατηρίων στην Αττική να εμπλέκεται σε πρακτικές απάτης στην αντλία, γεγονός που οδηγεί σε σημαντική επιβάρυνση για τους καταναλωτές.
Συγκεκριμένα, παρατηρούνται ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων που φτάνουν έως και το 24%, με το συνολικό κόστος για τους καταναλωτές να ξεπερνά τα 120 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η παραβατικότητα στα πρατήρια καυσίμων δεν αποτελεί καινούργιο φαινόμενο, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει διογκωθεί δραματικά.
Το 2011, το ποσοστό των πρατηρίων που εφάρμοζαν τέτοιες πρακτικές ήταν μόλις 4%, ενώ μέχρι το 2023 εκτινάχθηκε στο 27%, σημειώνοντας μια αύξηση της τάξεως του 35% μέσα στα τελευταία δύο χρόνια.
Η έρευνα καταγράφει επίσης μια σταθερή αύξηση των ελλειμματικών παραδόσεων, οι οποίες το 2011 κυμαίνονταν από 2% έως 11%, ενώ το 2023 ανέρχονται έως και το 24%.
Οι πρακτικές αυτές όχι μόνο επιβαρύνουν οικονομικά τους καταναλωτές, αλλά δημιουργούν και αθέμιτο ανταγωνισμό στην αγορά.
Η αναγραφόμενη τιμή πώλησης στα παραβατικά πρατήρια είναι χαμηλότερη κατά 0,8 ευρώ ανά λίτρο σε σχέση με τα νόμιμα πρατήρια, κάτι που προσελκύει ανυποψίαστους καταναλωτές.
Ωστόσο, η πραγματική διαφορά στην τιμή είναι μικρότερη, με τις παραδόσεις να κοστίζουν μόλις 0,10-0,12 ευρώ περισσότερο ανά λίτρο, ενώ οι ελλειμματικές ποσότητες κάνουν τη συνολική δαπάνη για τους καταναλωτές ακόμα μεγαλύτερη.
Η αύξηση του λειτουργικού κόστους (εργασιακό, ενέργειας, κ.λπ.) επηρεάζει ακόμη περισσότερο τα νόμιμα πρατήρια, καθώς αναγκάζονται να διατηρούν υψηλότερες τιμές για να καλύψουν τα έξοδά τους.
Αυτό οδηγεί σε αύξηση της διαφοράς τιμής μεταξύ των νόμιμων και παραβατικών πρατηρίων, με αποτέλεσμα τα νόμιμα πρατήρια να βλέπουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται.
Η διαρκής άνοδος των εξόδων λειτουργίας, σε συνδυασμό με τις ανταγωνιστικές τιμές των παραβατικών πρατηρίων, έχει οδηγήσει σε μαζική στροφή των καταναλωτών προς τα παραβατικά πρατήρια.
Η κατάσταση έχει γίνει τόσο σοβαρή που υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο 20 με 25 πρατήρια αλλάζουν ιδιοκτησία, περνώντας από το νόμιμο κομμάτι της αγοράς στο παραβατικό.
Αυτό δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο που αποδυναμώνει την υγιή αγορά, ενώ τα παραβατικά πρατήρια συνεχίζουν να επεκτείνουν την παρουσία τους, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη εις βάρος των καταναλωτών και της οικονομίας γενικότερα.
Συνολικά, οι καταναλωτές χάνουν πάνω από 120 εκατ. ευρώ ετησίως. Η συσχέτιση μεταξύ των τιμών των καυσίμων και των ελλειμματικών παραδόσεων είναι ξεκάθαρη, με την έρευνα του ΕΜΠ να αποδεικνύει ότι τα παραβατικά πρατήρια εξαπατούν με πολλούς τρόπους, προσφέροντας φαινομενικά χαμηλότερες τιμές, αλλά τελικά φορτώνοντας τους καταναλωτές με κρυφές χρεώσεις και ελλειμματικά καύσιμα.
Καύσιμα: Μας κοροϊδεύουν; Δείτε πόσο ακρίβυνε η βενζίνη μέσα σε πέντε χρόνια
Οι τιμές ανεβαίνουν φυσιολογικά συγκριτικά με την φορολογία που χτυπάει κόκκινο και αγγίζει σχεδόν το 60% της τελικής τιμής των καυσίμων. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η ακρίβεια στα καύσιμα είναι κάτι που καίει τους καταναλωτές, είτε είναι ιδιώτες είτε επαγγελματίες. Καθημερινά οι τιμές αλλάζουν, το ασταθές περιβάλλον και ιδίως με τους πολέμους παίζει το ρόλο του και σε συνδυασμό με την υπέρογκη φορολογία, βενζίνη και diesel πωλούνται σε τιμή… χρυσού!
Αν κοιτάξουμε τα επίσημα στοιχεία με τις τιμές στα καύσιμα θα διαπιστώσουμε πως οι αλλαγές συγκριτικά με την περυσινή χρονιά δεν είναι μεγάλες. Συγκεκριμένα η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων την Παρασκευή 24 Μαΐου 2024 έφευγε από τα διυλιστήρια στο 1,404 ευρώ ανά λίτρο ενώ αντίστοιχα η 100-άρα στα 1,479.
Αντίστοιχα το πετρέλαιο κίνηση ήταν διαθέσιμο αντί του ποσού των 1,155 ευρώ ανά λίτρο. Οι παραπάνω τιμές περιλαμβάνουν φόρους, τέλη αλλά όχι το ΦΠΑ αλλά και το κέρδος των εταιρειών, των μεταφορέων και των πρατηριούχων.
Τιμές το 2023 και το 2019
Αντίστοιχη την ίδια ημέρα της περυσινής χρονιάς (2023) οι τιμές για την 95άρα και την 100άρα ήταν στα 1,377 και 1,451 ευρώ αντίστοιχα. Αναφορικά με το diesel κίνησης η τιμή προ ΦΠΑ και κέρδη εταιρειών, μεταφορέων και πρατηρίων, ήταν στα 1,104 ευρώ ανά λίτρο.
Το 2019, πέντε χρόνια πριν, οι τιμές ήταν αρκετά χαμηλότερες. Συγκεκριμένα η βενζίνη 95 οκτανίων πωλούνταν από τα διυλιστήρια αντί του ποσού του 1,215 ευρώ ανά λίτρο ενώ η βενζίνη με τα 100 οκτάνια άγγιζε το 1,285 ευρώ ανά λίτρο. Οριακά πάνω από το ένα ευρώ (1,006), ήταν η τιμή του diesel κίνησης.
Σε κάθε περίπτωση από τα παραπάνω στοιχεία διαπιστώνουμε πως το 60% σχεδόν της τελικής τιμής είναι φόροι και μόλις το 40% είναι έσοδα για τις εταιρείες, τα βυτιοφόρα και τα πρατήρια…
Καύσιμα: Δείτε πώς μας κλέβουν στα πρατήρια
Τι έδειξε μελέτη του ΕΜΠ για την παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων. Μοναδική λύση το σύστημα εισροών – εκροών. Έως και 20% των καταναλωτών βάζει στο ρεζερβουάρ λιγότερη βενζίνη. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Την προβληματική και παραβατική αγορά των καυσίμων και κατά κανόνα ζημιογόνα για τα υγιή πρατήρια, περιγράφουν οι επιχειρήσεις πετρελαιοειδών, επισημαίνοντας ότι η σημερινή εικόνα, θα οδηγήσει στην έξοδο πολλά πρατήρια και αυτό θα είναι σε βάρος της απασχόλησης στον κλάδο, του ανταγωνισμού αλλά και των νέων επενδύσεων που πρέπει να γίνουν λόγω της ενεργειακής μετάβασης.
Παρουσιάζοντας την εικόνα του κλάδου, χθες ο Σύνδεσμος Εμπορίας Πετρελαιοειδών, αποκάλυψε ότι το 10% των καταναλωτών πληρώνει περισσότερο για το καύσιμο που βάζει στο ρεζερβουάρ του λόγω της πειραγμένης αντλίας που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει και το 20%.
Παρότι οι εκπρόσωποι του κλάδου απέφυγαν να δώσουν περισσότερα στοιχεία καθώς είναι σε εξέλιξη πανελλαδική έρευνα που έχουν αναθέσει στο Πολυτεχνείο, τα στοιχεία που επικαλέστηκαν από την αντίστοιχη μελέτη της αγοράς στο λεκανοπέδιο Αττικής, δείχνουν τους αυξητικούς ρυθμούς της παραβατικότητας σε σχέση με την έρευνα του 2021, αλλά και προηγούμενων ετών.
Όπως εξήγησε χθες ο Πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Γιάννης Αληγιζάκης αλλά και τα μέλη του, ελλειμματικές παραδόσεις υπάρχουν όταν η βενζίνη που καταλήγει σε ένα αυτοκίνητο είναι λιγότερη από την ποσότητα που πληρώνει ο καταναλωτής κατά τουλάχιστον 3%.
Η λύση που όπως τόνισαν βρίσκεται στο Σύστημα Εισροών-Εκροών που θα μπορούσε να ελέγξει την κατάσταση στην αγορά, έχει καθυστερήσει δέκα χρόνια.
Τη στιγμή που λειτούργησε επιτυχώς σε άλλες αγορές όπως η γειτονική Βουλγαρία (μέσα σε λίγους μήνες από την εφαρμογή του έκλεισαν 300 πρατήρια) και η Τουρκία και επίλυσε τις δυσλειτουργίες.
Τώρα, οι εταιρείες βάζουν νέο στόχο για να εφαρμοστεί με ολοκληρωμένο τρόπο από το 2025.
Η διοίκηση του συνδέσμου τόνισε χθες ότι την «φωτιά» της παραβατικότητας ενισχύει και η διατήρηση του πλαφόν στα καύσιμα, κάτι που όπως δήλωσε ο επικεφαλής του συνδέσμου, πιέζει τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών καυσίμων, με αποτέλεσμα όσα πρατήρια λειτουργούν νόμιμα να είναι καταδικασμένα να λειτουργούν με ζημιές και τελικά να στρέφονται στην παραβατικότητα.
Οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι κάτω από ειδικές συνθήκες, το πλαφόν μπορεί να λειτουργήσει ως προσωρινό μέτρο για να προστατεύσει από κερδοσκοπικές πιέσεις.
«Όταν όμως μετατρέπεται σε μόνιμο μέτρο, δημιουργεί στρεβλώσεις και ναρκοθετεί τον υγιή ανταγωνισμό» αναφέρει ο κ. Αληγιζάκης.
Όπως σημειώνει, το κράτος εδώ και δύο χρόνια έχει ορίσει ένα περιθώριο κέρδους που θεωρεί ότι με αυτό πρέπει να λειτουργεί η αγορά χωρίς να αναγνωρίζει καμία αύξηση του κόστους, όπως είναι η αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.