
Κενές μένουν πάνω από 12.500 θέσεις στα ΑΕΙ – Τμήματα «φαντάσματα» με 1 έως 5 εισακτέους

Αδειάζουν τα ΑΕΙ – Μονοψήφιος αριθμός εισακτέων σε αρκετά τμήματα – Πού παρουσιάζεται το μεγαλύτερο πρόβλημα;
Μια ιδιαίτερα ανησυχητική εικόνα για το μέλλον δεκάδων πανεπιστημιακών τμημάτων αποτυπώνεται μετά την ανακοίνωση των βάσεων για τις Πανελλήνιες 2025, καθώς χιλιάδες θέσεις στα ελληνικά ΑΕΙ μένουν κενές. Οι θέσεις αφορούν όλα τα επιστημονικά πεδία και όλες τις κατηγορίες υποψηφίων.
Πιο συγκεκριμένα, 10.636 θέσεις δεν καλύφθηκαν από υποψηφίους των ημερησίων ΓΕΛ. Ένας αριθμός που από μόνος του εγείρει σοβαρούς προβληματισμούς και, όμως, δεν είναι μόνο αυτός.
Σε αυτές προστίθενται 660 κενές θέσεις από τα εσπερινά ΓΕΛ, 250 από τα ημερήσια ΕΠΑΛ, 196 από τα εσπερινά ΕΠΑΛ και άλλες 798 θέσεις της κατηγορίας 10% των ΓΕΛ. Έτσι, ο συνολικός αριθμός των κενών θέσεων ανεβαίνει σε 12.540.
Στην παραπάνω εικόνα συνέβαλε και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) που φαίνεται να λειτούργησε για ακόμα μία χρονιά ως αυστηρό φίλτρο αποκλεισμού, αφήνοντας χιλιάδες υποψηφίους εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ακόμα κι αν είχαν δηλώσει προτίμηση για τμήματα με χαμηλή ζήτηση.
Από τους αριθμούς αυτούς βλέπουμε δεκάδες πανεπιστημιακά τμήματα -κυρίως στην περιφέρεια και σε ειδικότητες κρίσιμες αλλά μη ελκυστικές για το δυναμικό των υποψηφίων- μένουν ουσιαστικά χωρίς φοιτητές, με ορατό τον κίνδυνο υπολειτουργίας ή ακόμη και κατάργησής τους μέσα στο προσεχές μέλλον. Η κατάσταση δημιουργεί έντονο προβληματισμό τόσο για την αποτελεσματικότητα του μέτρου της ΕΒΕ, όσο και για τη στρατηγική χωροταξικής κατανομής των ΑΕΙ στη χώρα, που φαίνεται να αδυνατεί να στηριχθεί από την πραγματική ζήτηση των υποψηφίων.
Δεκάδες κενές θέσεις σε πολλά Τμήματα
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από το Υπουργείο Παιδείας, 10.636 θέσεις εισακτέων από το γενικό λύκειο (δηλαδή από την κατηγορία 90% ΓΕΛ της συνολικής κατανομής) δεν καλύφθηκαν, προκαλώντας σοβαρά ερωτήματα για τη βιωσιμότητα, τη χρηματοδότηση, καθώς και τη λειτουργία δεκάδων πανεπιστημιακών τμημάτων.
Η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, όπου η έλλειψη ενδιαφέροντος σε συνδυασμό με την ΕΒΕ οδηγούν πρακτικά σε ακαδημαϊκή αποψίλωση.
Μονοψήφιος αριθμός εισακτέων σε αρκετά Τμήματα
Τραγική είναι η εικόνα σε τέσσερα τμήματα που δεν ξεπέρασαν τους 5 επιτυχόντες:
- Μαθηματικών – Παν. Αιγαίου (Σάμος) 5
- Αειφορίας Γεωργίας – Παν. Πατρών (Αγρίνιο) 1
- Δασολογίας – Γεωπονικό Παν. (Κατάργηση/μετονομασία) 4
- Φυσικού Περιβάλλοντος & Κλιματικής Ανθεκτικότητας – ΔΠΘ (Δράμα) 4
Οι αριθμοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών. Είναι αρκετά δύσκολο να συνεχίσουν να λειτουργούν με τόσο περιορισμένο φοιτητικό δυναμικό.
Τμήματα με πάνω από 100 κενές θέσεις
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η λίστα με τα πανεπιστημιακά τμήματα που είχαν περισσότερες από 100 κενές θέσεις. Σε κάποια από αυτά, το ποσοστό πληρότητας είναι κάτω από 10%. Πιο συγκεκριμένα, τα τμήματα που έχουν πάνω από 100 θέσεις κενές (από την κατηγορλία ΓΕΛ 90%), ανά ΑΕΙ, είναι τα εξής:
- Α.Ε.Ν. ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ 361 (επιτυχόντες 183)
- ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) – ΑΠΘ 129 (επιτυχόντες 64)
- Α.Π.Θ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) 123 (επιτυχόντες 19)
- ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ) 104 (επιτυχόντες 4)
- ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝ. ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ (ΑΘΗΝΑ) 172 (επιτυχόντες 12)
- Δ.Π.Θ. ΑΜΠΕΛΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΔΡΑΜΑ) (Μετονομασία του Τμήματος ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΝΟΛΟΓΙΑΣ) 159 (επιτυχόντες 21)
- Δ.Π.Θ. ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΔΡΑΜΑ) (Μετονομασία του Τμήματος ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ) 137 (επιτυχόντες 4)
- Ε.Κ.Π.Α. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΛΙΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (ΨΑΧΝΑ ΕΥΒΟΙΑΣ) 103 (επιτυχόντες 30)
- Ε.Κ.Π.Α. ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) 120 (επιτυχόντες 69)
- Ε.Κ.Π.Α. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) 129 ( επιτυχόντες 58)
- Ε.Κ.Π.Α. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΑΘΗΝΑ) 103 (επιτυχόντες 79)
- ΠΑΝ. ΑΙΓΑΙΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (ΛΗΜΝΟΣ) 108 (επιτυχόντες 20)
- ΠΑΝ. ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ (ΜΥΤΙΛΗΝΗ) 136 (επιτυχόντες 22)
- ΠΑΝ. ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΣΑΜΟΣ) 144 (επιτυχόντες 5)
- ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΑΙΓΑΛΕΩ) 282 (επιτυχόντες 25)
- ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ (ΑΙΓΑΛΕΩ) 111 (επιτυχόντες 80)
- ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΜΑΚ. ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ (ΦΛΩΡΙΝΑ) 120 (επιτυχόντες 55)
- ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΜΑΚ. ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΚΟΖΑΝΗ) 129 (επιτυχόντες 149)
- ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΜΑΚ. ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ (ΚΟΖΑΝΗ) 193 (επιτυχόντες 71)
- ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΜΑΚ. ΜΑΙΕΥΤΙΚΗΣ (ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ) 118 (επιτυχόντες 34)
- ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΜΑΚ. ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (ΓΡΕΒΕΝΑ) 236 (επιτυχόντες 46)
- ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΜΑΚ. ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ (ΓΡΕΒΕΝΑ) (Μετονομασία του Τμήματος ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ) 111 (επιτυχόντες 160)
- ΠΑΝ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ (ΛΑΡΙΣΑ) 102 (επιτυχόντες 28)
- ΠΑΝ. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 109 (επιτυχόντες 101)
- ΠΑΝ. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ (ΠΡΕΒΕΖΑ) 114 (επιτυχόντες 62)
- ΠΑΝ. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 130 (επιτυχόντες 115)
- ΠΑΝ. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 148 (επιτυχόντες 63)
- ΠΑΝ. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 126 (επιτυχόντες 94)
- ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΡΕΘΥΜΝΟ) 123 (επιτυχόντες 102)
- ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ) 118 (επιτυχόντες 80)
- ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ) 108 (επιτυχόντες 21)
- ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ ΑΕΙΦΟΡΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ (ΑΓΡΙΝΙΟ) 106 (επιτυχόντες 1)
- ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ (ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ) 115 (επιτυχόντες 17)
- ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (ΠΑΤΡΑ) 137 (επιτυχόντες 59)
- ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ (ΠΑΤΡΑ) 113 (επιτυχόντες 85)
- ΠΟΛ/ΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (ΧΑΝΙΑ) 100 (επιτυχόντες 21)
- ΣΜΥ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΣΤΡΑΤΟΥ (Σ.Μ.Υ.) – ΟΠΛΑ 162 (επιτυχόντες 38)
- ΣΣΕ ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (ΣΣΕ) – ΟΠΛΑ 131 (επιτυχόντες 114)
Τελικά, η ΕΒΕ λειτουργεί ως φίλτρο ή φραγμός;
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής -θεσπίστηκε με στόχο την αναβάθμιση των πανεπιστημίων- φαίνεται ότι λειτουργεί σε πολλές περιπτώσεις ως φραγμός για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Υποψήφιοι που συγκέντρωσαν χαμηλές βαθμολογίες στις Πανελλήνιες 2025 ή είχαν επιλέξει να δηλώσουν τμήματα με μικρή ζήτηση -εκείνα ποου οι περισσότεροι μαθητές αποφεύγουν, είτε λόγω του επιστημονικού τους αντικειμένου είτε λόγω γεωγραφικής θέσης- δεν κατάφεραν να εισαχθούν, ακόμη και με την ύπαρξη πολλών κενών θέσεων σε αυτά τα τμήματα. Ο λόγος για αυτή την αποτυχία είναι πως η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) απαιτεί από όλους τους υποψηφίους να περάσουν ένα κατώτατο όριο μορίων, το οποίο ορίζεται κάθε χρόνο με βάση τον μέσο όρο των επιδόσεων στο κάθε επιστημονικό πεδίο. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως ένας υποψήφιος με χαμηλότερες επιδόσεις δεν μπορεί να εισαχθεί ούτε σε τμήματα με ελάχιστο ανταγωνισμό, εάν δεν πληροί το όριο της ΕΒΕ.
Πέρα από την απογοήτευση των υποψηφίων, το μέτρο φαίνεται να έχει ευρύτερες συνέπειες, καθώς ορισμένα τμήματα πρακτικά «εξαφανίζονται» από τον ακαδημαϊκό χάρτη. Το πρόβλημα εμφανίζεται αρκετά πιο έντονο σε τμήματα περιφερειακών ιδρυμάτων όπως αυτά σε:
- Σάμο,
- Μυτιλήνη,
- Λήμνο,
- Δράμα,
- Καρπενήσι,
- Αγρίνιο,
- Γρεβενά
Οι περιοχές βρίσκονται ήδη μπροστά σε πρόβλημα πληθυσμιακής και κοινωνικής αποδυνάμωσης με την αποτυχία στελέχωσης των ΑΕΙ να οξύνει ακόμα περισσότερο την ερημοποίηση.
Ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν;
Το φαινόμενο προκαλεί σοβαρές ανησυχίες για την πολιτική εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και για το μοντέλο ανάπτυξης των περιφερειακών πανεπιστημίων. Τα δεδομένα εγείρουν αναπόφευκτα ερωτήματα όπως:
- Έχουν γίνει μελέτες σκοπιμότητας για τη διατήρηση τμημάτων με μηδενική ή σχεδόν μηδενική ζήτηση;
- Είναι δίκαιο και λειτουργικό ένα οριζόντιο σύστημα ΕΒΕ, χωρίς εξαιρέσεις και χωρίς διαφοροποίηση ανά πεδίο ή περιοχή;
- Πώς μπορεί να αναστραφεί η τάση εγκατάλειψης περιφερειακών τμημάτων;
neolaia
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.