Νέα και ειδήσεις της Ηλείας, Ηλειακά Νέα, Πύργος, Αμαλιάδα, Ζαχάρω, Κρέστενα, Ολύμπια, Ανδραβίδα, Γαστούνη, Πάτρα, Ήλιδα, Ηλεία Live News Ειδήσεις Νέα από Δυτική Ελλάδα.

mpant antonoauto
auto moto news gr logo

Πανελλήνιες 2025: Τα Φροντιστήρια ΒΟΛΛΑΡΗΣ παρουσιάζουν καθημερινά τις απαντήσεις

bollaris vollris25

Τα Φροντιστήρια ΒΟΛΛΑΡΗΣ παρουσιάζουν καθημερινά τις απαντήσεις

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ : XHMEIA ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

ΘΕΜΑ Α. 

Α1. β 

Α2. γ 

Α3. α 

Α4. β 

Α5.   1. Σ 

2. Λ 

3. Λ 

4. Λ 

5. Σ 

ΘΕΜΑ Β.

Β1

  1. 20Ca2+ : 1s22s22p63s23p6
  2. 29Cu 2+ : 1s22s22p63s23p63d9
  3. 30Zn+2: 1s22s22p63s23p63d10
  4. 7N: 1s22s22p3

Τα παραμαγνητικά άτομα ή ιόντα έχουν μονήρη ηλεκτρόνια.

Από τις παραπάνω δομές, προκύπτουν τα ιι και ιν.

B2

Από το διάγραμμα, φαίνεται ότι παράγεται σε χρόνο t2, διπλάσιος περίπου όγκος CO2.

Το i) Επηρεάζει την ταχύτητα της αντίδρασης, όχι τις παραγόμενες ποσότητες.

Το ii) Μειώνεται η ταχύτητα της αντίδρασης με μεγαλύτερους κόκκους στερεού.

Ιίί) Επηρεάζεται η παραγόμενη ποσότητα VCO2. Συγκεκριμένα με αύξηση της συγκέντρωσης του HCI (c=n/v) και σταθερό όγκο, αυξάνεται.

‘Αρα, σωστή απάντηση η ιιι).

Β3

CO2 : O=C=O

CS2:S=C=S

Βάση της γεωμετρίας των μορίων(γραμμική) είναι άπολα (μηδενική διπολική ροπή).Άρα έχουν δυνάμεις διασποράς.

Οπότε, το σημείο βρασμού καθορίζεται από το Mr. Όσο μεγαλύτερο το Mr/τόσο υψηλότερο το σημείο βρασμού.

Επομένως, MrCO2=44, MrCS2=76.

Άρα το CS2 έχει μεγαλύτερο σημείο βρασμού.

Β4

UμNO=UNO/2 (Δt=5)→ Uμ=0,06/2=0,03Μ/s.

Όσο προχωράει ο χρόνος ( εώς τα 15s) θα μειωθεί κι άλλο η ταχύτητα. Επομένως το iv) 0.01M/s

Β5

Όσο πιο ασθενής η συζυγής βάση, τόσο πιο ισχυρό το συζυγές οξύ με μικρότερη τιμή pH.

Από το +Ι Επαγωγικό φαινόμενο, προκύπτει ότι ο υποκαταστάτης CH3, έχει ισχυρότερο θετικό επαγωγικό φαινόμενο, άρα το CH3COO- είναι ισχυρότερη βάση από το HCOO-.

Επομένως, το CH3COOH ασθενέστερο οξύ από το HCOOH.

Ka CH3COOH < Ka HCOOH

[H3Ο+]CH3COOh/C <[H3O+]HCOOH/C → -log[H3O+]CH3COOH > -log[H30+]HCOOH → PHCH3COOH > PH HCOOH

Άρα, το HCOOH (Δ1) έχει μικρότερη τιμή PH.

ΘΕΜΑΓ.

Γ1.

Α: CH3-C (CH3) = CH3

B: CH3 – C (CH3) (Cl)- CH3

Γ: CH3-C (CH3) (MgCl)-CH3

Δ: CH2=0

E: CH3-C-(CH3)2 (CH2)- OMgCl

Z: CH3– C- (CH3)2– CH2OH

Θ: CH3-C-(CH3)2– COOH

Λ: CH2(OH)CN

M: HOOC- CH2-OH

K: CH3-C-(CH3)2– OH

Γ.2.

α)

nφαιν = 0,1 V mol

nαιθ= 0,1 V mol

nNaOH= 1 * 0,01 = 0,01 mol

C6H5OH + NaOH → C6H5ONa +H2O

Η εξουδετέρωση στο διάλυμα είναι πλήρης οπότε nφαιν= nNaOH => 0,1V = 0,01 => V= 0,1 L ή 100 mL o όγκος του Υ1.

Η αιθανόλη δεν θα αντιδράσει με το NaOH, ως αλκοόλη δεν εξουδετερώνεται από ισχυρές βάσεις.

β) Το Υ3 περιέχει 0,01 mol C6O5Na και 0,01 mol CH3CH2OH. Η αιθανόλη δεν ιοντίζεται στο νερό.

C6H5OH → C6H5O + Na+

0,01 mol 0,01 mol 0,01mol

[C6H5O ] τελ = 0,01 / 1 = 0,01 Μ ή 10-2 Μ

C6H5O + Η2Ο → C6H5OH + ΟΗ

Ι.Ι. 10-2-x = 10-2 M x M x M

Kb = Kw/ Ka = 10-14 / 10-10 = 10-4

Kb = x2 / 10-2 => x2 = 10-4 * 10-2 = 10-6 M => x = 10-3 M

Oπότε [ΟΗ] = 10-3 M

Άρα pOH = 3 και επομένως pH = 14-3 => pH=11 του διαλύματος Y3.

Γ3

Το περιεχόμενο των δοχείων 1, 3 και 4 αντιδρά με Να, γεγονός που σημαίνει ότι τα δοχεία περιέχουν τις αλκοόλες. Επειδή το δοχείο 4 δίνει κίτρινο ίζημα με αλογονοφορμική, σημαίνει ότι εκεί υπάρχει η 2- προπανόλη. Επιπλέον, το δοχείο 3 αποχρωματίζει διάλυμα Br2 σε CCl4, γεγονός που υποδεικνύει την ύπαρξη ακόρεστης ένωσης, δηλαδή της 2-προπεν-1-όλης.

Το περιεχόμενο του δοχείου 2 δεν δίνει καμία αντίδραση, γεγονός που σημαίνει ότι εκεί βρίσκεται ο αιθέρας. Τέλος, το περιεχόμενο του δοχείου 1 είναι η 1-προπανόλη, αφού αντιδρά μόνο με το Να και με τίποτα άλλο.

Οι αντιδράσεις που πραγματοποιούνται είναι:

CH3CH2CH2OH + Na → CH3CH2CH2-ONa + 1/2 H2 (αέριο) (δοχείο 1)

CH2=CH-CH2-OH + Na → CH2=CH-CH2-ONa + 1/2 H2 (αέριο) (δοχείο 3)

CH2=CH-CH2-OH + Br2 → CH2 (Br)- CH (Br)-CH2-OH (δοχείο 3)

CH3-CH (OH) -CH3 + Na → CH3-CH (O Na) -CH3 + 1/2 H2 (αέριο) (δοχείο 4)

CH3-CH (OH) -CH3 + 4I2 + 6NaOH → CH3COONa+CHl3 + 5NaI +5H2O (δοχείο 4)

ΘΕΜΑΔ

Δ1

α) 8 NH3 + 3Cl2 > N2 + 6NH4 Cl

Το Ν οξειδώνεται, καθώς αυξάνεται ο Α.Ο. του ,από -3 σε 0.

Άρα η ΝΗ3 είναι το αναγωγικό σώμα.

Το Cl ανάγεται, καθώς μειώνεται ο Α.Ο. του, από 0 σε -1, άρα το Cl2 είναι το οξειδωτικό σώμα.

β)

nCl2= V/Vm=0,3 mol

mol 8NH3 + 3Cl2 → N2 + 6NH4Cl

αρχ n 0,3

αντ/παρ 0,8 0,3 0,1 0,6

τελ n-0,8 – 0,1 0,6

CNH3= n-8/2 M

CNH4Cl=0,6/2 = 0,3 M

[H3O+]= Ka NH4+ CB/CO

10-9= 10-9 .CB/CO→ CB=CO

n-8/2=0,3

n=1,4 mol CNH3=0,7 M

γ)

θερμοδυναμικα σταθερότερο είναι το οξείδιο με τη μικρότερη ενέργεια σχηματισμού.

ΔΗ= +33Kj

N2+ O2 → N2O ΔΗ= +82Kj

½ N2 + ½ O2 → NO ΔΗ= +90kj

½ N2 +O2 → NO2 ΔΗ= +33Kj

Δ2

α) n(HCl)= 0,1 mol n(Ca(OH)2)=0,2 mol

m

0,1 0,1 0,1

0,1

0,1 0,2
ol HCl → Η+ + Cl mol Ca(OH)2 → Ca2+ + 2 ΟΗ

Η+ + ΟΗ → Η2Ο

q=0,2 x57,1= 11,42Kj

β) mol 2HCl + Ca(OH)2 → CaCl2 + Η2Ο

0,2 0,1 0,1

mol CaCl2 →Ca2+ + 2Cl

0,1 0,1 0,2

n(ολ)= 0,3 mol

Π=0,3*24/0,4= 18 atm

Δ3.

α) mol X2 +Y2↔ 2XY

XI 2 2 4

Μεταβολή +1 +10

Αντ/παρ +ω +ω -2ω

ΧΙ’ 2+ω 3+ω 14+2ω

2+ω=3

ω=1 mol

β) Kc = 4

Kc’ = 12

Εφόσον η Kc αυξήθηκε, η ΘΧΙ μετατοπίστηκε δεξιά λόγω αύξησης της θερμοκρασίας. Από Le Chatelier με αύξηση της θερμοκρασίας η ΘΧΙ μετατοπίζεται προς την ενδόθερμη αντίδραση, άρα η αντίδραση προς τα δεξιά είναι ενδόθερμη.

Σημείωση: Τελικά η ΘΧΙ μετατοπίστηκε αριστερά λόγω της προσθήκης μεγάλης ποσότητας στο ΧΥ.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Γ΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 04/06/2025

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

ΘΕΜΑ Α

Α1.

1. Σωστό

2. Σωστό

3. Λάθος

4. Σωστό

5. Λάθος

Α2.

ΔΙΑΒΑΣΕ Χ

ΑΝ top < 10 ΤΟΤΕ

top top +1

Α[top] Χ

ΑΛΛΙΩΣ

ΓΡΑΨΕ «Η στοίβα είναι γεμάτη, υπερχείλιση»

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

Α3. Βιβλίο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ σελίδα 42

Οι διαφορές μεταξύ πινάκων και λιστών είναι:

• O πίνακας θεωρείται μια δομή τυχαίας προσπέλασης, σε αντίθεση με μια λίστα που είναι στην ουσία μια δομή ακολουθιακής ή σειριακής προσπέλασης. Για να φθάσουμε, δηλαδή, σ’ έναν κόμβο μιας λίστας πρέπει να περάσουμε από όλους τους προηγούμενους ξεκινώντας από τον πρώτο.

• O πίνακας έχει σταθερό μέγεθος, το οποίο δηλώνεται εξαρχής κατά την υλοποίηση. Αυτό γίνεται, διότι ο πίνακας είναι στατική δομή δεδομένων σε αντίθεση με τη λίστα που είναι δυναμική δομή και το μέγεθός της μπορεί να μεταβάλλεται καθώς εισέρχονται νέοι κόμβοι στη λίστα ή διαγράφονται κάποιοι άλλοι.

• Oι κόμβοι της λίστας αποθηκεύονται σε μη συνεχόμενες θέσεις μνήμης σε αντιδιαστολή με τους πίνακες, όπου τα στοιχεία αποθηκεύονται σε συνεχόμενες θέσεις μνήμης.

Α4. Βιβλίο ΑΕΠΠ σελίδα 184

Τα είδη εμβέλειας μεταβλητών είναι η Απεριόριστη εμβέλεια, η Περιορισμένη εμβέλεια και η μερικώς περιορισμένη εμβέλεια. Στη ΓΛΩΣΣΑ έχουμε περιορισμένη εμβέλεια.

ΘΕΜΑ Β

Β1.

Ψηφιακόπεριεχόμενο

Κωδικός:

Τίτλος:

Κόστοςχρήσης:

Αναπαραγωγή()

Μεταφόρτωση()

Βίντεο

Δημιουργός:

Γλώσσα:

Ανάλυση:

Αναπαραγωγή()

Ήχος

Συνθέτης:

Ρυθμόςδειγματοληψίας:

Αναπαραγωγή()

Β2.

Αλγόριθμος ΘέμαΒ2

S0

i1

Όσο i<=20 Επανάλαβε

Αρχή_Επανάληψης

Εμφάνισε «Δώσε θετικό αριθμό»

Διάβασε Π[i]

Μέχρις_ότου Π[i]>0

SS+Π[i]

ii+1

Τέλος_Επανάληψης

Εμφάνισε S

Τέλος ΘέμαΒ2

Β3.

(1) ΛΟΓΙΚΗ

(2) ΑΛΗΘΗΣ

(3) j

(4) i+j

(5) 0

(6) ΨΕΥΔΗΣ

(7) f

ΘΕΜΑ Γ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Σφαιροβολία

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: max1, max2, προσπ, ποσ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: πρώτος, δεύτερος, όνομα

ΑΚΕΡΑΙΕΣ: πλ_ολ, πλ_πρ, πλ

ΑΡΧΗ

max1-1

πρώτος‘ ‘

max2-1

δευτερος‘ ‘

πλ_ολ0

πλ_πρ0

ΔΙΑΒΑΣΕ όνομα

ΟΣΟ όνομα<> ‘ΤΕΛΟΣ’ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

ΔΙΑΒΑΣΕ επ

πλ_ολ πλ_ολ+1

πλ0

ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΕ επ

ΑΝ επ<=10.30 ΤΟΤΕ

πλπλ+1

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ επ>10.30 Η πλ=5

ΑΝ επ>10.3 ΤΟΤΕ

ΓΡΑΨΕ ‘ΠΡΟΚΡΙΝΕΤΑΙ’, ‘Επίδοση:’, προσπ, ‘Πλήθος:’,πλ

πλ_πρπλ_πρ+1

ΑΛΛΙΩΣ

ΓΡΑΨΕ’ ΔΕΝ ΠΡΟΚΡΙΝΕΤΑΙ’

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΑΝ επ>max1 ΤΟΤΕ

max2max1

δευτεροςπρώτος

max1επ

πρώτοςόνομα

ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ επ>max2 TOTE

max2προσπ

δευτεροςόνομα

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΔΙΑΒΑΣΕ όνομα

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΡΑΨΕ ‘Πρώτος:’, πρώτος, ‘Επίδοση:’,max1

ΓΡΑΨΕ ‘Δεύτερος:’, δεύτερος, ‘Επίδοση:’,max2

ποσ(πλ_πρ/πλ_ολ)*100

ΓΡΑΨΕ ‘Ποσοστό προκριθέντων:’, ποσ

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΘΕΜΑ Δ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Διαγωνισμός

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

ΑΚΕΡΑΙΕΣ: i, j, B[100], temp

ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΣΑ[30], ΟΝ[100], ΑΠ[100,30], temp1

ΛΟΓΙΚΕΣ: συνέχεια

ΑΡΧΗ

ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30

ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΑ[i]

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100

ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ[i]

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100

ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30

ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΠ[i,j]

ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ ΑΠ[i,j]=’Α’ Η ΑΠ[i,j]=’Β’ Η ΑΠ[i,j]=’Γ’

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100

Β[i]ΒΑΘΜΟΣ(ΑΠ,ΣΑ,i)

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ i ΑΠΟ 2 ΜΕΧΡΙ 100

ΓΙΑ j ΑΠΟ 100 ΜΕΧΡΙ i ΜΕ_ΒΗΜΑ -1

ΑΝ Β[j-1]<Β[j] TOTE

tempB[j-1]

B[j-1]B[j]

B[j]temp

temp1ON[j-1]

ON[j-1]ON[j]

ON[j]temp1

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

i1

συνέχειαΑΛΗΘΗΣ

ΟΣΟ συνέχεια ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

ΑΝ Β[i]>=Β[10] ΤΟΤΕ

ΓΡΑΨΕ ΟΝ[i]

ΑΛΛΙΩΣ

συνέχειαΨΕΥΔΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ii+1

AN i>100 ΤΟΤΕ

συνέχεια ΨΕΥΔΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

!=====================

ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΒΑΘΜΟΣ (ΑΠ,ΣΑ,i): ΑΚΕΡΑΙΑ

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΑΠ[100,30], ΣΑ[30]

ΑΚΕΡΑΙΕΣ: i, S, j

ΑΡΧΗ

S0

ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30

AN ΑΠ[i,j]=ΣΑ[j] ΤΟΤΕ

SS+2

ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΒΑΘΜΟΣS

ΤΕΛΟΣ_ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2025 – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ & ΛΑΤΙΝΙΚΑ


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

Σχόλιο: ΘΕΩΝΗ ΔΕΜΕΚΑ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΟΣ

Tα θέματα της Πληροφορικής μπορούν να χαρακτηριστούν μέτριας δυσκολίας. Συγκριτικά με τα περσινά θέματα θεωρούνται πιο απαιτητικά. Πιο συγκεκριμένα:

  • Το θέμα Α κινήθηκε σε αναμενόμενα επίπεδα με εξαίρεση κάποια Σ-Λ που ίσως δυσκόλεψαν τους υποψήφιους.
  • Το θέμα Β κρίνεται εύκολο χωρίς να κρύβει παγίδες.
  • Το θέμα Γ ήταν το πιο απαιτητικό του διαγωνίσματος και συγκεκριμένα το Γ2 δυσκόλεψε τους περισσότερους υποψήφιους, όπου για να απαντηθεί έπρεπε να έχεις κατανοήσει σε βάθος τη δομή επανάληψης.
  • Το θέμα Δ ήταν αναμενόμενο, τα ερωτήματά του δεν έκρυβαν παγίδες και δεν ήταν απαιτητικά.

Σε κάθε περίπτωση ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής θα μπορούσε να ανταποκριθεί με ευκολία στις απαιτήσεις του διαγωνίσματος.

Καλή συνέχεια στους υποψηφίους που θα εξεταστούν στο τελευταίο τους μάθημα την Παρασκευή! Καλά αποτελέσματα και καλό καλοκαίρι!
 


ΛΑΤΙΝΙΚΑ

Σχόλια και Εκτιμήσεις Θεμάτων

Σήμερα οι μαθητές των Ανθρωπιστικών Επιστημών εξετάζονται στο μάθημα των Λατινικών, για την πρόσβαση στις σχολές του 1ου Επιστημονικού Πεδίου. Τα θέματα παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία σε σχέση με τα περσινά και χαρακτηρίζονται ως σαφή και κατανοητά.

Δόθηκαν αποσπάσματα από τα κείμενα 24 και 39 και η μετάφραση που ζητήθηκε είναι απλή, χωρίς ιδιαιτερότητες και προβλήματα. Οι ερωτήσεις εισαγωγής και ετυμολογικών κρίνονται αναμενόμενες και η γραμματική ακολουθεί τον τρόπο εξέτασης των προηγούμενων ετών, χωρίς εκπλήξεις.

Οι Παρατηρήσεις στο Συντακτικό είναι περισσότερες σε πλήθος και χαρακτηρίζονται αυξημένης δυσκολίας. Γενικά, οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι αναμένεται να μην δυσκολευτούν να πετύχουν υψηλές βαθμολογίες.


ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ – ΛΑΤΙΝΙΚΑ

(Αναλυτικά οι απαντήσεις για όλα τα ερωτήματα Α1 έως Δ2β, όπως περιλαμβάνονται στο αρχείο.)

[Το πλήρες κείμενο απαντήσεων είναι έτοιμο για ένθετη δημοσίευση ή ξεχωριστό αρχείο.]

ΑΡΧΕΙΟ 1: Tα θέματα της Πληροφορικής μπορούν να χαρακτηριστούν μέτριας δυσκολίας

Tα θέματα της Πληροφορικής μπορούν να χαρακτηριστούν μέτριας δυσκολίας. Συγκριτικά με τα περσινά θέματα θεωρούνται πιο απαιτητικά. Πιο συγκεκριμένα:

Το θέμα Α κινήθηκε σε αναμενόμενα επίπεδα με εξαίρεση κάποια Σ-Λ που ίσως δυσκόλεψαν τους υποψήφιους..

Το θέμα Β κρίνεται εύκολο χωρίς να κρύβει παγίδες.

Το θέμα Γ ήταν το πιο απαιτητικό του διαγωνίσματος και συγκεκριμένα το Γ2 δυσκόλεψε τους περισσότερους υποψήφιους , όπου για να απαντηθεί έπρεπε να έχεις κατανοήσει σε βάθος τη δομή επανάληψης.

Τέλος το θέμα Δ ήταν αναμενόμενο, τα ερωτήματα του δεν έκρυβαν παγίδες και δεν ήταν απαιτητικά.

Σε κάθε περίπτωση ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής θα μπορούσε να ανταποκριθεί με ευκολία στις απαιτήσεις του διαγωνίσματος.

Εύχομαι καλή συνέχεια στους υποψηφίους που θα εξεταστούν στο τελευταίο τους μάθημα την Παρασκευή !!! Καλά αποτελέσματα !!! και καλό καλοκαίρι!!!

Θεώνη Δεμέκα
Πληροφορικός


📄 ΑΡΧΕΙΟ 2: ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

(Προτεινόμενες απαντήσεις)

Α1.
Μάθε τώρα τι έκανε αργότερα ο Νασικάς. Μετά από λίγες μέρες, όταν ο Έννιος είχε έρθει στον Νασικά και τον ζητούσε από την πόρτα, ο Νασικάς φώναξε δυνατά ότι δεν ήταν στο σπίτι, αν και ήταν στο σπίτι. Τότε ο Έννιος αγανακτισμένος επειδή ο Νασικάς τόσο φανερά ψευδόταν είπε: «Τι λοιπόν; Εγώ δεν αναγνωρίζω τη φωνή σου;» Μήπως θέλεις να μάθεις τι (του) απάντησε ο Νασικάς;

[Μετάφραση από το άλλο απόσπασμα:]

Ούτε η φτώχεια ούτε ο πόνος εμποδίζουν το σοφό, ούτε αυτά τα πράγματα τα οποία βγάζουν από τον δρόμο τους τους άπειρους και τους γκρεμοτσακίζουν. Εσύ πιστεύεις ότι εκείνος καταβάλλεται από τις συμφορές; (Αντίθετα) τις χρησιμοποιεί! Ο Φειδίας δεν ήξερε να κάνει αγάλματα μόνο από ελεφαντόδοντο, έκανε (αγάλματα) και από μπρούντζο. Αν πήγαινες σ’ εκείνον μάρμαρο, αν του πήγαινες κάποιο υλικό πιο ευτελές, θα (το) έκανε τέτοιο (άγαλμα), όσο μπορούσε να γίνει πιο τέλειο από εκείνο το υλικό.

Β1.

  1. Σ
  2. Λ
  3. Σ
  4. Σ
  5. Λ

Β2.
domi: δ
cognosco: α
imperitos: β
agunt: ε
premi: ζ

Γ1.
diei
apertius – apertissime
vocum tuarum
impudenti
ego ipse
ebur
simulacrum
vilem – vilissimam
talia
melius
eorundem

Γ2α.
indignatus : indignans
mentiebatur : mentiens
utitur : utens

Γ2β.
acceptu
fac
veniendo
exclamemus
creditum
acturus es
putari
sci(v)isse
possit

Δ1α.

  • diebus: αφαιρετική οργανική του μέτρου ή της διαφοράς στο επίρρημα post.
  • se: υποκείμενο στο ειδικό απαρέμφατο non esse, ταυτοπροσωπία, έχουμε λατινισμό ειδικού απαρεμφάτου.
  • ancillae: έμμεσο αντικείμενο του ρήματος credidi
  • malis: απρόθετη αφαιρετική του ποιητικού αιτίου λόγω του απαρεμφάτου premi (το ποιητικό αίτιο είναι έμψυχο), που είναι τύπος της παθητικής φωνής.
  • ex aere: εμπρόθετος προσδιορισμός της ύλης στο ρήμα faciebat

Δ1β.

  • Υπόθεση: Si marmor illi obtulisses (Si + υποτακτική υπερσυντελίκου)
  • Απόδοση: Fecisset (υποτακτική υπερσυντελίκου)
  • Είδος: υπόθεση αντίθετη προς την πραγματικότητα στο παρελθόν
  • Υπόθεση: Si marmor illi obferas (Si + υποτακτική ενεστώτα)
  • Απόδοση: faciat (υποτακτική ενεστώτα)
  • Είδος: υπόθεση δυνατή ή πιθανή στο παρόν – μέλλον

Δ2α.
i. «Quid postea Nasīca fecit?»
ii. «Ego domi non sum.»
iii. «Quid Nasīca respondit?»

Δ2β.
Sapiens nec paupertate nec dolore prohibetur, nec eis (iis/is) rebus, quibus imperīti avertuntur.


📄 ΑΡΧΕΙΟ 3: ΣΧΟΛΙΑ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ

Σήμερα οι μαθητές των Ανθρωπιστικών Επιστημών εξετάζονται στο μάθημα των Λατινικών, για την πρόσβαση στις σχολές του 1ου Επιστημονικού Πεδίου. Τα θέματα παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία σε σχέση με τα περσινά και χαρακτηρίζονται ως σαφή και κατανοητά.

Δόθηκαν αποσπάσματα από τα κείμενα 24 και 39 και η μετάφραση που ζητήθηκε είναι απλή, χωρίς ιδιαιτερότητες και προβλήματα. Οι ερωτήσεις εισαγωγής και ετυμολογικών κρίνονται αναμενόμενες και η Γραμματική να ακολουθεί τον τρόπο εξέτασης των προηγούμενων ετών χωρίς να παρουσιάζει εκπλήξεις εξετάζοντας ένα αρκετά μεγάλο μέρος της ύλης.

Οι Παρατηρήσεις στο Συντακτικό είναι περισσότερες σε πλήθος και χαρακτηρίζονται αυξημένης δυσκολίας σε σύγκριση με πέρυσι. Γενικά οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι αναμένεται να μην δυσκολευτούν να πετύχουν υψηλές βαθμολογίες.

investment red long banner

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων

interactive kataskeui istoselidon pyrgos

bollarisfr25

This will close in 20 seconds