
Το λιμάνι στο μικροσκόπιο-Ανομία-Μαύρο χρήμα

Σπέτσες-Ανομία-Μαύρο χρήμα
-Πριν από λίγες εβδομάδες είχαμε ασχοληθεί με τα «τροχοφόρα της Υδρας», την ύπαρξη δηλαδή διαφόρων ειδών τροχοφόρων που δημιουργούσαν μία πολύ κακή εικόνα στο νησί, το οποίο ως γνωστόν παίζει να είναι και το μόνο πλέον που απαγορεύονται ολοσχερώς τα μηχανοκίνητα πλην ελαχίστων εξαιρέσεων και αυτών μόνο για οικοδομικές εργασίες, οι οποίες όταν τελειώνουν αυτά θα πρέπει να φεύγουν από το νησί.
Σήμερα – και για όσο χρειάζονται – θα ασχοληθούμε με το γειτονικό νησί των Σπετσών.
Εκεί (που δυστυχώς πριν από 30 χρόνια δεν κυκλοφορούσαν ούτε σ’ αυτό το νησί μηχανάκια και ΙΧ) υπάρχει ένα άλλο εξίσου μεγάλο πρόβλημα το οποίο πέραν της αισθητικής αλλά και ζητήματος κινδύνου ζωής αν πιάσει μια φωτιά, αφορά και θέμα μαύρου χρήματος και μπραβιλικιών. Πρόκειται για την κατάσταση που επικρατεί στο περίφημο Παλιό Λιμάνι του νησιού, όπου για να δέσεις τη βαρκούλα, τη βάρκα, το φουσκωτό σου ή ένα mega yacht πρέπει (ή έπρεπε) να πληρώσεις έναν σκασμό λεφτά, φυσικά άνευ απόδειξης και όχι βεβαίως στον δικαιούχο που είναι το Λιμενικό Ταμείο, ή ο δήμος, ή εν πάση περιπτώσει κάποια κρατική ή δημοτική αρχή. Οι… κακές οι γλώσσες λένε στο νησί ότι το «αντικείμενο» της διαμάχης μεταξύ Κράτους και διαφόρων ντόπιων παραγονταραίων αλλά και Αθηναίων προστατών τους (με σπίτια και σκάφη) υπολογίζεται σε καμιά 250αριά χιλιάδες κατάμαυρα ευρώ. Θα περιγράψω λοιπόν το χρονικό της ανομίας με τα 77 ρεμέτζα στις Σπέτσες, όπως μου το μετέφερε απόλυτα αξιόπιστη ντόπια πηγή μου.
2017: Η πρώτη καταγγελία – Η αρχή του νήματος
-Όλα ξεκίνησαν το 2017, όταν ο τότε Λιμενάρχης Σπετσών κατά την αυτοψία του στο Παλιό Λιμάνι διαπίστωσε την ύπαρξη παράνομων ρεμέτζο – ναυδέτων που είχαν τοποθετηθεί χωρίς άδεια. Ακολουθώντας τη νόμιμη διαδικασία, υπέβαλε επίσημη καταγγελία στην Κτηματική Υπηρεσία, η οποία με τη σειρά της ζήτησε από το αρμόδιο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο (ΔΛΤ) Σπετσών τη σύνταξη τοπογραφικού διαγράμματος για την αποτύπωση των παρανομιών.
2021: Η Εισαγγελία Πειραιά παρεμβαίνει
-Η υπόθεση φαινόταν να έχει «παγώσει» μέχρι το 2021, όταν η Εισαγγελία Πειραιά παρενέβη, ζητώντας προκαταρκτική εξέταση με βάση την παλαιότερη καταγγελία του Λιμενάρχη. Παρότι η δικαστική έρευνα κινήθηκε, δεν πραγματοποιήθηκε καμία αυτοψία ούτε το 2021 ούτε τα δύο επόμενα έτη, γεγονός που διατήρησε το παράνομο καθεστώς ανέπαφο.
Δεκέμβριος 2023: Η Κτηματική Υπηρεσία επιστρέφει
-Έπειτα από έξι χρόνια από την αρχική καταγγελία, η Κτηματική Υπηρεσία προχωρά επιτέλους σε αυτοψία στο Παλιό Λιμάνι των Σπετσών και διαπιστώνει την ύπαρξη 77 παράνομων ρεμέτζο.
Μάιος – Αύγουστος 2024: Η απόφαση κατεδάφισης και η αργοπορημένη ειδοποίηση
Τον Μάιο του 2024, η Κτηματική θυροκολλεί την απόφαση κατεδάφισης στο Δημαρχείο Σπετσών και στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Ωστόσο, για άγνωστο λόγο, η ίδια απόφαση φτάνει στο Λιμεναρχείο Σπετσών μόλις τον Αύγουστο — με καθυστέρηση τριών μηνών, περιπλέκοντας περαιτέρω τη διαχείριση της κατάστασης.
Φεβρουάριος 2025: Απαγόρευση πρόσδεσης – Το λιμάνι στο μικροσκόπιο
-Μπροστά στην απραξία των υπηρεσιών και την απουσία συνεργείων για την απομάκρυνση των παράνομων ναυδέτων, ο Λιμενάρχης Μαριδάκης λαμβάνει αυστηρό μέτρο: απαγορεύει την πρόσδεση σκαφών στα 77 ρεμέτζα, επικαλούμενος σοβαρούς λόγους νομιμότητας και ασφάλειας. Η ενέργεια αυτή προκαλεί αναστάτωση και ο Λιμενάρχης δέχθηκε σφοδρή κριτική και από μερίδα των ΜΜΕ να τον κατηγορεί πως «έκλεισε» το Παλιό Λιμάνι και απαγόρευσε τον ελλιμενισμό σκαφών — γεγονός που διαψεύστηκε επίσημα λίγο αργότερα. «Δεν υπάρχει γενική απαγόρευση ελλιμενισμού στο Παλιό Λιμάνι. Αντίθετα, απελευθερώνονται δεκάδες θέσεις που έως τώρα καταλάμβαναν παρανόμως ιδιώτες. Η απόφαση του Λιμενάρχη αφορά αποκλειστικά στα 77 παράνομα ρεμέτζα που καταγράφηκαν από την Κτηματική». Η δήμαρχος κατηγόρησε κάποια μέσα ενημέρωσης για εσκεμμένες ή λανθασμένες αναφορές, υπογραμμίζοντας πως δεν υπάρχει καμία ανατροπή από το υπουργείο Ναυτιλίας.
Η ασφάλεια στο κόκκινο – Ντάνες σκαφών και τσιμεντωμένος βυθός
-Καθοριστικό ρόλο στη λήψη μέτρων έπαιξε το αυξανόμενο ρίσκο: οι διαχειριστές των παράνομων ρεμέτζο είχαν δημιουργήσει «ντάνες» σκαφών, με δεμένα σκάφη σε πολύ κοντινές αποστάσεις, ακόμα και στην μπούκα του λιμανιού — στο σημείο του αγάλματος της γοργόνας — καταργώντας κάθε πιθανή δίοδο διαφυγής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Ορατός ήταν ο κίνδυνος πυρκαγιάς, με παραλληλισμούς από τοπικούς παράγοντες να κάνουν λόγο για ενδεχόμενο τρομακτικού δυστυχήματος με νεκρούς σε δεκάδες σκάφη, ειδικά αν η φωτιά ξεσπάσει νύχτα. Ακόμα πιο σοκαριστικό: με υποθαλάσσια κάμερα εντοπίστηκαν σχεδόν 100 επιπλέον παράνομα ρεμέτζα που είχαν τσιμεντωθεί στον βυθό — αόρατα, μέχρι τότε, στις αυτοψίες.
Η νέα προσέγγιση και η αποκατάσταση της νομιμότητας
-Η νέα διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σπετσών, μαζί με τη δημοτική αρχή, έχει πλέον αναλάβει πρωτοβουλία για πλήρη αναμόρφωση του τρόπου λειτουργίας του Παλαιού Λιμένα: Οριοθέτηση και επίσημη αδειοδότηση των χώρων ελλιμενισμού. Εντατικοί έλεγχοι για την εφαρμογή της νομιμότητας. Διαφάνεια στη συλλογή εσόδων για την ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας από τα έσοδα που μπορεί να είναι αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, με τόσα mega yachts που δένουν στο νησί. Η δήμαρχος ξεκίνησε ήδη με ιδιωτικό συνεργείο την απομάκρυνση των παράνομων δεστρών, θέτοντας επί της ουσίας ένα τέλος σε μια κατάσταση που για χρόνια εξυπηρετούσε στενά συμφέροντα και λειτουργούσε ανεξέλεγκτα.
Μαύρο χρήμα και εισαγγελική έρευνα – Ο Λιμενάρχης που άνοιξε τον ασκό του Αιόλου
-Η υπόθεση, όμως, δεν σταματά εκεί. Ο τέως πλέον Λιμενάρχης Παναγιώτης Μαριδάκης έλαβε πρωτοβουλία να αναρτήσουν οι καβοδέτες τιμολογιακούς καταλόγους για κάθε εργασία τους με κοινοποίηση στις αρμόδιες υπηρεσίες διενεργώντας τακτικούς ελέγχους. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ποσά από 500 έως και 1.000 ευρώ για κάθε πρόσδεση και αποδέσμευση σκάφους — όλα χωρίς παραστατικά. Στο μεταξύ η δικογραφία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και είναι πιθανό να αποκαλυφθεί ένα ευρύ κύκλωμα παράνομης εμπορικής δραστηριότητας στον χώρο των ελλιμενισμών.
Από την ανομία στην εξυγίανση
-Το χρονικό της υπόθεσης των 77 ρεμέτζο στις Σπέτσες αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η ανοχή και η αδράνεια χρόνων μπορούν να γεννήσουν εκτεταμένη ανομία – και πώς η τήρηση του νόμου, ακόμη κι αν συγκρουστεί με συμφέροντα και προκαλέσει αντιδράσεις, είναι μονόδρομος για ένα οργανωμένο και ασφαλές νησί. Και κάτι τελευταίο -Υπέρ της πλήρους εφαρμογής της τάξης και του τέλους αυτής της ανομίας είναι ο Κικίλιας και ο ίδιος ο Μητσοτάκης που έχει ενημερωθεί από τον υπουργό του.
newsmoney
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.