
«Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον» αναφέρει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων για το Κατάκολο

Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων για Κατάκολο: «Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον»
Απαντήσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων σε μια σειρά από ερωτήματα για την ιδιωτικοποίηση που έθεσαν ο Δ. Καλαματιανός και οκτώ ακόμη βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα που σχετίζονται με την επερχόμενη ιδιωτικοποίηση του λιμένος Κατακόλου έδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων μέσω του Υπουργού Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη ο οποίος απάντησε μέσω εγγράφου που του κοινοποίησε η Ρ.Α.Λ. σε σχετική ερώτηση του Διονύση Καλαματιανού και οκτώ ακόμα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως αναφέρεται συνοπτικά, η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον αφού θα συντελέσει στην μείωση του δημόσιου χρέους ενώ η απόφαση αποσκοπεί και επιπλέον στην αυτοτελή οικονομική και τεχνική ανάπτυξη των λιμένων. Παράλληλα, η Αρχή αναφέρει πως η τοπική κοινωνία θα πρέπει να κληθεί σε διαβούλευση για τον καθορισμό όρων που θα διασφαλίζουν ότι δεν θα παρακωλύεται η κοινή χρήση και οι λειτουργικές ανάγκες των λιμανιού.
Ειδικότερα, επί του πρώτου ερωτήματος το οποίο ήταν «Για ποιόν λόγο προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ σε έναρξη διαδικασίας παραχώρησης του λιμένα Κατάκολου σε ιδιώτη; Οι υψηλές επιδόσεις του λιμένα Κατάκολου στον τομέα της κρουαζιέρας δεν αρκούν για να διαφυλαχθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του;» η απάντηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων είναι πως στο πλαίσιο της διαχειρίσεως των λιμένων από την Διοίκηση είναι δυνατόν, σύμφωνα με τον βασικό, δημοσίου δικαίου, κανόνα του άρθρου 970 του Α.Κ. να παραχωρούνται επ’ αυτών ιδιαίτερα δικαιώματα προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εφ` όσον με την παραχώρηση των ιδιαιτέρων αυτών δικαιωμάτων, – τα οποία έχουν χαρακτήρα δημοσίου και όχι ιδιωτικού δικαίου και αποσκοπούν, κατά κύριο λόγο, στην εξυπηρέτηση της εμπορικής, επιβατικής, ναυτιλιακής, τουριστικής και αλιευτικής κίνησης και γενικότερα των λειτουργικών αναγκών του λιμένα, -εξακολουθεί να εξυπηρετείται ή, τουλάχιστον, δεν αναιρείται η κοινή χρήση.
«Μείωση δημόσιου χρέους και αυτοτελής οικονομική και τεχνική ανάπτυξη»
Επί του δευτέρου ερωτήματος το οποίο ήταν «Ποιο το όφελος του δημοσίου συμφέροντος και της τοπικής οικονομίας από μια τέτοια επιλογή;», τονίζεται πως ο λιμένας Κατακόλου και ο τουριστικός λιμένας Κατακόλου επελέγησαν προς αποκρατικοποίηση με βάση ορισμένα κριτήρια (ύπαρξη και λειτουργία τουριστικού λιμένα ή λιμένα, συμφωνία με τον χωροταξικό σχεδιασμό, εγγύτητα σε αεροδρόμιο, εγγύτητα σε αστικό κέντρο ή τουριστικό προορισμό, χωρητικότητα σε θέσεις ελλιμενισμού, μέγεθος χερσαίας ζώνης) και αποκρατικοποιήθηκαν επειδή μπορούσαν να αποτελέσουν σύστημα λιμένων εντός ζωνών ναυσιπλοΐας, οι οποίες καθορίζονται με τεχνικά και οικονομικά- αναπτυξιακά κριτήρια αλλά και με βάση το Σχέδιο Εθνικού Συστήματος Λιμένων Αναψυχής (Σ.Ε.ΣΥ.Λ.Α.) όπως είχε κατατεθεί από το τότε Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και προέβλεπε την εκμετάλλευση όχι μεμονωμένων λιμένων, αλλά, κυρίως, δεσμών λιμένων βάσει κριτηρίων και με σκοπό την τόνωση του τουρισμού εντός ιστιοπλοϊκών ή ναυσιπλοϊκών διαδρομών, διότι έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί η αξιοποίηση και οικονομικά μη προσοδοφόρων μονάδων, όπως είναι οι λεγόμενοι δορυφόροι, οι οποίοι θα ήταν καταδικασμένοι σε μαρασμό σε περίπτωση οικονομικής εκμετάλλευσης μόνον των μεγάλων, προδήλως προσοδοφόρων μαρίνων, η συνέργεια σε επίπεδο σχεδιασμού και εφαρμογής, αλλά και οικονομίες κλίμακας.
Γνώμονας δηλαδή και σκοπός συνίσταται η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος δια της ως άνω αποκρατικοποίησης η οποία θα συντελούσε στην μείωση του δημοσίου χρέους αφενός, η δε επιλογή περαιτέρω παραχώρησης χρήσης των ως άνω λιμένων αποσκοπεί και επιπλέον στην αυτοτελή οικονομική και τεχνική ανάπτυξη των λιμένων.
«Θα πρέπει να υπάρξει διαβούλευση με την τοπική κοινωνία»
Επί του τρίτου ερωτήματος που ήταν : «Η τοπική κοινωνία και ο Δήμος Πύργου κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε σχετική διαβούλευση για την έναρξη διαδικασίας παραχώρησης του λιμένα Κατάκολου; Αν όχι, γιατί αυτό δεν έγινε και πότε πρόκειται να συμβεί;», η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων αναφέρει πως με την μεταβίβαση του δικαιώματος παραχώρησης των δικαιωμάτων στο ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, δεν αίρεται ο κοινόχρηστος χαρακτήρας των προς παραχώρηση λιμένων, εφόσον τα μεταβιβαζόμενα δικαιώματα εξακολουθούν να τελούν υπό όλους τους περιορισμούς και τα βάρη που συνεπάγεται η εφαρμογή των διατάξεων της νομοθεσίας για την κοινοχρησία των λιμένωνκαι των τουριστικών λιμένων, η οποία διασφαλίζεται, μεταξύ άλλων, με την κρατική εποπτεία.
Στο πλαίσιο αυτό με την επιχειρούμενη παραχώρηση δικαιωμάτων επί κινητών και ακινήτων στοιχείων που βρίσκονται εντός των ως άνω λιμένα και τουριστικού λιμένα από το ΤΑΙΠΕΔ σε τρίτους μέσω σύμβασης παραχώρησης, η τοπική κοινωνία θα πρέπει να κληθεί σε διαβούλευση για τον καθορισμό όρων που θα διασφαλίζουν ότι δεν θα παρακωλύεται η κοινή χρήση και οι λειτουργικές ανάγκες των λιμένων, άλλως η οποιαδήποτε παραχώρηση θα ήταν δικαστικά ελεγκτέα στο στάδιο εκείνο, δηλαδή της σύναψης σύμβασης παραχώρησης και όχι στο στάδιο της προκήρυξης αυτής.
«Μέριμνα για την της πιστή εφαρμογής της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας»
Επί του τέταρτου ερωτήματος το οποίο ήταν: «Πως θα αποφευχθούν μονοπωλιακές καταστάσεις στον λιμένα Κατακόλου κατόπιν της παραχώρησης λιμενικών υπηρεσιών του σε ιδιώτη; Υπάρχει κίνδυνος αύξησης των τιμών στις παρεχόμενες λιμενικές υπηρεσίες του;» η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων σημειώνει πως πρέπει να ληφθούν υπόψιν τα εξής:
Σύμφωνα προς τις διατάξεις του άρθρου 112 του ν. 4389/2016 (Α’ 94) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει «1. Η Ρ.Α.Λ. έχει την αρμοδιότητα να λαμβάνει μέτρα, ανάλογα με τον επιδιωκόμενο σκοπό, για: … δ) τη συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την εξασφάλιση της πιστής εφαρμογής της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας στον κλάδο, την αποτροπή κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης, εναρμονισμένων πρακτικών, εξοντωτικής τιμολόγησης και άλλων πρακτικών που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό. Στο πλαίσιο της εν λόγω συνεργασίας, η Ρ.Α.Λ. μπορεί να ζητεί τη γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε θέματα ανταγωνισμού ή να παραπέμπει σε αυτήν υποθέσεις, οι οποίες ενδέχεται να εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του ν. 3959/2011 (Α` 93) και στην αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Οι διατάξεις του παρόντος νόμου δεν θίγουν αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού που της απονέμονται από την που της απονέμονται από την κείμενη νομοθεσία.
Στις ήδη κυρωμένες έως σήμερα Συμβάσεις Παραχώρησης ή Υπο-Παραχώρησης έχει πάντοτε ληφθεί μέριμνα και προβλέψεις ώστε οι φορείς να «υπόκεινται σε έλεγχο σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους περί ανταγωνισμού και τους αντιμονοπωλιακούς νόμους» και να λειτουργούν «επί τη βάσει ανοικτών, διαφανών, ανταγωνιστικών και αμερόληπτων διαδικασιών».
Τέλος, επί του έκτου ερωτήματος το οποίο ήταν «Γιατί για τον λιμένα Κατάκολου η πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει παραχώρηση, ενώ για τους λιμένες της Πάτρας και της Καβάλας, η πρόσκληση προβλέπει υποπαραχώρηση; Δεν υπάρχει η δυνατότητα υποπαραχώρησης και για την περίπτωση του λιμένα Κατάκολου;», η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων επισημαίνει πως για τους λιμένες της Πάτρας και της Καβάλας, η πρόσκληση προβλέπει υποπαραχώρηση καθώς αυτοί έχουν ήδη παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο στους Οργανισμούς Λιμένων Α.Ε. με συμβάσεις παραχώρησης οι οποίες κυρώθηκαν δυνάμει του άρθρου1στ.ΣΤ. και Θ. αντιστοίχως του ν. 4597/2019 (Α΄ 35), όπως έχει τροποποιηθεί μετονν.4664/2020 (Α΄ 32) και ισχύει.
Τέλος, γίνεται μνεία ότι Δήμοι, Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία και κάτοικοι περιοχών που έχουν λιμάνια, με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητούσαν να ακυρωθεί η από13.8.2012 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων για την μεταφορά στο ΤΑΙΠΕΔ μικρών λιμένων και τουριστικών λιμένων σκαφών αναψυχής της χώρας. Η Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με 28 αποφάσεις της έκρινε τις εν λόγω μεταβιβάσεις στο ΤΑΙΠΕΔ συνταγματικές και νόμιμες καθώς έγιναν για σκοπούς δημοσίου συμφέροντος.
patris
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.