Ο δρόμος της Ανάπτυξης – Κάνουμε πράξη την Περιφερειακή Συνείδηση» – Ηλεία & Αρκαδία σχεδιάζουν δρόμο από Μεγαλόπολη μέχρι Ολυμπία
Τι συζήτησαν οι φορείς στην ημερίδα
Ο Δήμος Μεγαλόπολης σε συνεργασία με Δήμους των Περιφερειακών Ενοτήτων Αρκαδίας, Ηλείας, Λακωνίας και Μεσσηνίας διοργάνωσαν το Σάββατο 25 Μαΐου Ημερίδα με θέμα: «Ο δρόμος της Ανάπτυξης – Κάνουμε πράξη την Περιφερειακή Συνείδηση» στο Δημαρχείο της Μεγαλόπολης, στην Αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, με κεντρικό στόχο την οδική σύνδεση των Αρχαιολογικών Χώρων: Μυστράς – Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης – Ναός Επικούρειου Απόλλωνα – Αρχαία Ολυμπία. Στο τέλος της ημερίδας, υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των δημάρχων, με στόχο τη διεκδίκηση πόρων για την κατασκευή του έργου.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους, μεταξύ άλλων, ο Ευρωπαίος Επίτροπος και βουλευτής Ηλείας της ΝΔ Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο αναπληρωτής περιφερειάρχης Πελοποννήσου Χρήστος Λαμπρόπουλος, ο πρώην περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, ο ΓΓ της ΚΕΔΕ Δημήτρης Καφαντάρης, ο δήμαρχος Γορτυνίας Ευστάθιος Κούλης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αρκαδίας Γιάννης Τρουπής, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας Κωνσταντίνος Νικολούτσος, ο εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Λακωνίας Κυριάκος Αλεξανδρόπουλος, ο διευθύνων σύμβουλος της Αναπτυξιακής Αρκαδία ΑΕ Παναγιώτης Βαλασόπουλος, δήμαρχοι και εκπρόσωποι δημάρχων από τη Μεσσηνία, τη Λακωνία και την Ηλεία, αλλά και οι πρώην δήμαρχοι Μεγαλόπολης Τσιριγώτης, Μπούρας, Παπαδόπουλος, Χριστογιαννόπουλος, ο Σταύρος Τσιχλής κ.ά.
Ο Τριαντάφυλλος Σωτηρόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης Δημοτικών Ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ, και η δημοσιογράφος του Alpha Ελένη Λαζάρου συντόνισαν την ημερίδα.
«Ξεκινά ένας αγώνας δρόμου για τη χάραξη του δρόμου που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη ένα ιστορικό κομμάτι της Πελοποννήσου. Μιλάμε για έναν δρόμο που θα συνδέσει δύο περιφέρειες, της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας. Εμπνευστής, ο δήμαρχος Μεγαλόπολης. Νιώσαμε το πάθος του δημάρχου να βρει συμπαραστάτες. Έχουμε μια μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης και δεν πρέπει να την χάσουμε».
Ο δήμαρχος Μεγαλόπολης Κώστας Μιχόπουλος έλαβε τον λόγο και, αφού ευχαρίστησε και μίλησε με τα καλύτερα λόγια για το team δημοσιογράφων που παρουσίασαν την εκδήλωση, ειπε:
«Οι πολίτες της Μεγαλόπολης, το ΔΣ και εγώ προσωπικά, εκφράζουμε τις ειλικρινείς μας ευχαριστίες που είστε εδώ. Με την παρουσία σας δηλώνετε παρόντες. Απόψε είμαστε εδώ για να ξεπεράσουμε όρια και συμβατικούς περιορισμούς. Όσο οι ορίζοντες ανοίγουν, τόσα περισσότερα έχουμε να κερδίσουμε. Σας καλώ να γίνετε από σήμερα κοινωνοί του προγράμματος της ενότητας, με σκοπό την ανάπτυξη του τόπου μας. Η Μεγαλόπολη είναι αποφασισμένη να αντιμετωπίσει την απολιγνιτοποίηση ως μετάβαση και ως ευκαιρία ανάπτυξης.
Οι υποδομές είναι η ραχοκοκαλιά πάνω στην οποία χτίζεται κάθε εγχείρημα για την ανάπτυξη του τόπου μας. Αν θέλουμε επισκεψιμότητα και προσέλκυση επενδυτών, πρέπει να δημιουργήσουμε τις υποδομές. Μία από τις πιο σημαντικές, είναι η κατασκευή του δρόμου Λεύκτρο – Μεγαλόπολη – Αρχαία Ολυμπία – Πύργος.
Έναν δρόμο που θα ενώσει σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους, που θα προαγάγει τον τουρισμό, και θα σημάνει την άρση του αποκλεισμού των μικρών τοπικών κοινωνιών. Παλεύουμε να οριοθετήσουμε το Βιομηχανικό Πάρκο της Μεγαλόπολης, παλεύουμε να αποκτήσουμε εκθεσιακό κέντρο. Για όλα αυτά, η κατασκευή του δρόμου, θα ανοίξει δρόμο συνεργασίας και ελπίδας».
«Η Πελοπόννησος ενώνεται. Από εμάς εξαρτάται. Μέσω του πολιτισμού της αποκτά ενιαία συνείδηση. Σήμερα ανοίγουμε τον δρόμο της ανάπτυξης, γινόμαστε συνοδοιπόροι, ενώνοντας τις δυνάμεις μας».
Ακολούθως, τον λόγο έλαβε ο βουλευτής Ηλείας της ΝΔ και πρώην Ευρωπαίος Επίτροπος Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο οποίος είπε: «Πριν από τρία χρόνια, φιλοξένησα την τότε επίτροπο για την Περιφερειακή Ανάπτυξη κυρία Κρέτσου, και ξεκινήσαμε για την Αρχαία Ολυμπία. Η διαδρομή μπορεί να γίνει 25 λεπτά, από μιάμιση ώρα.
Ο δρόμος αυτός είχε πρωτοσυζητηθεί το 1934. Είναι πραγματικά επείγον να γίνει. Αντιλαμβάνεστε τη στρατηγική σημασία που έχει αυτός ο δρόμος για μια περιοχή της Ελλάδας που έχει μεγάλα προβλήματα. Η Μεγαλόπολη είναι πια μόνο μεγάλη πόλη κατ’ όνομα. Μία από τις αιτίες για τις οποίες η Πελοπόννησος έχει μείνει πίσω, είναι ο άκρατος τοπικισμός. Έχει κάνει μεγάλη ζημιά. Είχα πει ότι πιο εύκολα θα έλυνα το Κυπριακό, παρά τον πόλεμο Αμαλιάδας – Πύργου. Αυτό το έργο ξεπερνά τα σύνορα, και ενώνει την Πελοπόννησο, αλλάζουν τα όρια».
«Η νέα στρατηγική διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, αντιμετωπίζει συνολικά την πολιτιστική κληρονομιά. Η Πελοπόννησος αποτελεί ιστορική κοιτίδα του πολιτισμού. Η πρώτη οργανωμένη πόλη του κόσμου, ήταν η Λυκόσουρα».
Ο κ. Αβραμόπουλος μίλησε συνολικά για τον αρχαιολογικό πλούτο της Πελοποννήσου, και επεσήμανε ότι οι επισκέπτες μπορούν να ταξιδέψουν άνετα στο οδικό δίκτυο, μέσω των οδικών αξόνων, με άνεση στην οδήγηση. «Τέτοιες φιλόδοξες πρωτοβουλίες αποτελούν καταλύτη για την οικονομική άνθηση της περιοχής. Η πρωτοβουλία αυτή καθίσταται ιδιαίτερα επίκαιρη.
Το ΣΔΑΜ δημιουργεί μεν δίχτυ ασφαλείας, αλλά η περιοχή πρέπει να αναδείξει την πολιτιστική της κληρονομιά. Σε αυτό το σχέδιο ανάπτυξης μπορεί να ενταχθεί η κατασκευή του δρόμου. Για την οδική σύνδεση της Μεγαλόπολης με την Αρχαία Ολυμπία έχουν εκπονηθεί μελέτες και καταρτίζονται φάκελοι».
«Να δούμε και τον οδικό χάρτη πώς θα φτάσουμε στο αποτέλεσμα. Έχουμε να κάνουμε και με τον στρατηγικό σχεδιασμό και το πώς θα αξιοποιήσουμε χρηματοδοτικά προγράμματα. Θα προχωρήσουμε σε μια νέα συνάντηση, με τους κρατικούς φορείς, ενδεχομένως και με τους Ευρωπαίους.
Θα σας βοηθήσω προσωπικά, να σχηματίσουμε μια επιτροπή προσωπικοτήτων, που θα μας βοηθήσει σε όλα τα επίπεδα. Για τα χρήματα της απολιγνιτοποίησης, έρχεται ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, θα του μιλήσω. Θα ξαναβρεθούμε εδώ, για να γιορτάσουμε τη στήριξη αυτού του σημαντικού έργου».
Ακολούθως, τον λόγο έλαβε ο Σπύρος Σπυρίδων, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, πρώην δήμαρχος και περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, ο οποίος αναφέρθηκε στη διχόνοια του 1826 μεταξύ Ρουμελιωτών και Πελοποννησίων, και είπε ότι δεν γνωρίζει ο ίδιος πόσο εύκολο είναι να γίνει η Πελοπόννησος μία περιφέρεια, αλλά μπορούν να συνεργαστούν μεταξύ τους οι Δήμοι. Αυτό, όπως είπε, είναι και ο στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Ο δρόμος πρέπει να γίνει.
Ο τουρισμός στην Πελοπόννησο έχει τεράστια περιθώρια. Ποια είναι τα χρηματοδοτικά εργαλεία; Το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα πλησιάσει τα 50 δισ. ευρώ. Όμως, σε δύο χρόνια, δεν θα μπορεί να μας βοηθήσει. Υπάρχει το ΕΣΠΑ. Αλλά χρειάζονται μελέτες και αποδείξεις, και δεν είναι εύκολο κάποιος πάροχος να αναλάβει τη διαδικασία. Είναι, όμως, και οι μικροί πόροι. Οι εθνικοί πόροι. Πρέπει να είμαστε ρεαλιστές. Χρειάζονται πάνω από δυόμισι χρόνια, και βγαίνουμε έξω από τα όρια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων».
Ο Καθηγητής συγκοινωνιολόγος, και διοικητής του Ιδρύματος Ευγενίδου Ιωάννης Γκόλιας, είπε: «Συγχαίρω τον δήμαρχο, και ευχαριστώ που είμαι εδώ. Ως συγκοινωνιολόγος θα μιλήσω. Περνάμε σε άλλη φάση. Πρόσβαση έχουμε. Εκείνο που πρέπει να περάσουμε, είναι η λογική πώς θα εξυπηρετηθούν σημεία που δεν έχουν πρόσβαση.
Οι ορεινές περιοχές, με ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν εξυπηρετούνται. Πρέπει να περάσουμε από τη πρόσβαση στην εξυπηρέτηση περιοχών που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη. Δεν είναι πρώτη προτεραιότητα για το υπουργείο αυτό το έργο. Αλλά πρέπει να τους πείσουμε με επιχειρήματα για να γίνει. Χρειαζόμαστε μελέτες. Ένα βήμα μετά την προμελέτη, που θα πείσει».
Η κυρία Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, βουλευτής Ηλείας είπε: «Στηρίζουμε το όραμά σας. Η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων είναι ένα αυτονόητο αίτημα, ιστορικό και πολιτιστικό».
Τον λόγο έλαβε αμέσως μετά ο τέως περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, ο οποίος άφησε αιχμές για την απουσία των βουλευτών Αρκαδίας από την ημερίδα: «Συγχαρητήρια, δήμαρχε, ευχαριστώ για την πρόσκληση. Πολύς αγώνας έγινε στη διάρκεια της θητείας μου, μαζί με τον Χρ. Λαμπρόπουλο, και για άλλα έργα, όπως η Σχολή Νοσηλευτών, και το Εμπορικό Κέντρο που έχει ξεκινήσει η μελέτη. Είναι έργο προτεραιότητας, και ρωτώ τους Αρκάδες που κυβερνούσατε αυτόν τον τόπο. Γιατί δεν προχώρησε; Και για τα Λαγκάδια το ίδιο.
Δήμαρχε, έχεις πολύ μεγάλο αγώνα μπροστά σου. Λυπάμαι που δεν είναι εδώ οι βουλευτές της Αρκαδίας. Θεωρώ μεγάλη ευκαιρία την παρουσία του κ.. Αβραμόπουλου στη Βουλή των Ελλήνων. Μιλάμε για το έργο, Γύθειο – Σπάρτη. Για χρόνια, γίνεται η μελέτη. Έχουμε πάει πέντε ή έξι φορές στο υπουργείο. Υπήρξαν πολλές αντιδράσεις. Για τη μελέτη Λαγκαδίων. Το ίδιο. Τον τοπικισμό πρέπει να τον ξεπεράσουμε. Η Αρκαδία πρέπει να είναι η έδρα της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Πρέπει να αναλάβουν το κόστος η πολιτική ηγεσία και η πολιτική εκπροσώπηση. Ο συγκεκριμένος δρόμος θα βοηθήσει ολόκληρη την Πελοπόννησο. Χρειαζόμαστε έναν άξονα σύνδεσης. Ευθεία στάση από την πλευρά της κυβέρνησης.
Να γίνει προγραμματική σύμβαση μεταξύ των δύο περιφερειών. Να γίνει η μελέτη τώρα, και μπορεί να πληρωθεί από το λιγνιτόσημο. Χρήματα μπορούμε να βρούμε και από τη Δίκαιη Μετάβαση, που μπορεί να πάει πίσω, λόγω του πολέμου. Μπορεί να υποστηριχθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, που έχει για τον ΒΟΑΚ, τον Ε65… Γιατί δεν έχει για τον συγκεκριμένο δρόμο;»
Στη συνέχεια, ο κ. Χρήστος Λαμπρόπουλος ανέβηκε στο βήμα και είπε: «Με χαρά βλέπω το σύνθημα ”κάνουμε πράξη την Πελοποννησιακή συνείδηση”. Θέλουμε τη διαπεριφερειακή συνεργασία, για έργα από τα οποία έχουμε μόνο να κερδίσουμε. Το ΣΔΑΜ οφείλεται μόνο στη Μεγαλόπολη, και είναι αυτονόητη η προτεραιότητα της περιοχής.
Το έργο αυτό, ξεφεύγει από τα στενά όρια του ΣΔΑΜ, αλλά μπορεί να ξεκινήσει. Ο δρόμος δεν είναι ανταγωνιστικός με τον δρόμο Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία. Είναι χρήσιμο να ξεκινήσουμε ακούγοντας τους ειδικούς, να έχουμε μια αξιόπιστη μελέτη για να προσελκύσουμε πόρους. Η συνεργασία Περιφέρειας και Δήμων είναι δεδομένη».
Ο αντιπεριφερειάρχης Ηλείας, Νίκος Κοροβέσης επεσήμανε: «Παράδοξο: Για πολλούς στον κόσμο η Αρχαία Ολυμπία θεωρείται το κέντρο του κόσμου. Δυστυχως στην Ελλάδα δεν έχουμε κάνει την Αρχαία Ολυμπία το κέντρο της Πελοποννήσου».
Ο ΓΓ της ΚΕΔΕ Δημήτρης Καφαντάρης επεσήμανε κατά τον χαιρετισμό του ότι η αυτοδιοίκηση έχει κινηματικό χαρακτήρα, και ότι ο ρόλος της είναι να κινεί τις μηχανές.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αρκαδίας Γιάννης Τρουπής ανέδειξε ακόμα μία πτυχή του δρόμου: «Τέθηκαν θέματα που ακούμπησαν όλες τις πτυχές, εκτός από το θέμα της υγείας. Ο δρόμος αυτός θα φέρει πολλές περιοχές αποκλεισμένες, κοντά στα μεγάλα κέντρα υγείας. Η επιμελητηριακή κοινότητα είναι εδώ για να φτάξουμε όλους τους άξονες. Μην χρονοτριβώ, εμείς στηρίζουμε τις προτάσεις, και θα είμαστε δίπλα σε όλους».
Ο κ. Κωνσταντίνος Νικολούτσος αμέσως μετά στον σύντομο χαιρετισμό του είπε: «Συγχαίρω τους δημάρχους, και τονίζω ότι η παρατήρηση του κ. Γκιόλια ότι είναι δρόμος πολιτισμού, είναι σωστή. Ο δρόμος αυτός δίνει τη δυνατότητα να κρατήσουμε τους ανθρώπους στον τόπο τους και να έρθει μια καλύτερη μέρα».
Ο δήμαρχος Σπάρτης κ. Βακαλόπουλος επεσήμανε κατά τον χαιρετισμό του ότι οι δρόμοι φέρνουν ανάπτυξη και ότι είναι πάντα στη σωστή κατεύθυνση.
Ο δήμαρχος Γορτυνίας Ευστάθιος Κούλης είπε ότι ο οδικός άξονας που σχεδιάζεται, είναι ιδιαίτερα σημαντικός. «Σε καμία περίπτωση δεν βλέπουμε ανταγωνιστικά τον οδικό άξονα, τον θεωρούμε εξίσου απαραίτητο. Στον σχεδιασμό διέλευσης θα πρέπει να ενταχθεί και ένα κομμάτι της Γορτυνίας».
gargalianoionline.gr
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.