Ομιλία Δ. Αυγερινοπούλου στη Βουλή για το ν/σ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών- Η συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου για την καθαρή ενέργεια, παράδειγμα ειρήνης και βιώσιμου αναπτύξεώς
Η συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου για την καθαρή ενέργεια, παράδειγμα ειρήνης και βιώσιμου αναπτύξεώς
Ομιλία στη Βουλή πραγματοποίησε η Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, στη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων».
Από το βήμα της Βουλής, η κα Αυγερινοπούλου υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο εκσυγχρονίζει το αναπτυξιακό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και διαμορφώνει τις συνθήκες ενός ακόμα πιο ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος για τη ελληνική οικονομία, την πλέον αναπτυσσόμενη ανάμεσα στα Κράτη Μέλη της Ευρωζώνης, η οποία κατατάσσεται πλέον, από διεθνείς επενδυτικούς κύκλους και οίκους αξιολόγησης, ως αξιόπιστη και φιλική προς το επιχειρείν και τις επενδύσεις.
Όπως τόνισε, ο νόμος διασφαλίζει την υλοποίηση, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση των έργων σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής τους ενώ συστήνεται και ένας άξονας μακροχρόνιων δεσμεύσεων εικοσαετίας για την παρακολούθηση των έργων, την εξειδίκευση των υποχρεώσεων των φορέων για τα έργα και την κωδικοποίηση και την απλούστευση των διαδικασιών κατανομής πιστώσεων. Επιπρόσθετα, βελτιώνεται η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα στην απορρόφηση πόρων, απλουστεύονται οι επιμέρους διαδικασίες που αφορούν τον προγραμματισμό, την κατάρτιση του προϋπολογισμού, την ένταξη έργων και την ανακατανομή πόρων και πληρωμών, καθώς και την παρακολούθηση των εσόδων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ειδική αναφορά έκανε η κα. Αυγερινοπούλου στη διάταξη που αφορά τη δημιουργία διακριτού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση των έργων αντιμετώπισης των επιπτώσεων φυσικών καταστροφών, αίτημα που έχει διατυπωθεί από τοπικούς φορείς. Χαρακτήρισε κομβική αυτή την πρόβλεψη του νόμου και αναβάθμισης της στόχευσης και της αποτελεσματικότητας του Αναπτυξιακού Προγράμματος Επενδύσεων. Ενώ δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι η αύξηση των πόρων για τις δημόσιες επενδύσεις στη χώρα μας κυμαίνεται από 10% έως 17%, ποσοστά που είναι μεγαλύτερα από τα προβλεπόμενα σε προγράμματα δημοσίων επενδύσεων άλλων ευρωπαϊκών κρατών.
Η Βουλευτής Ηλείας χαρακτήρισε, εξάλλου, ιδιαίτερα σημαντική για τις υποδομές, την πράσινη μετάβαση και την βιώσιμη ανάπτυξη την τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που περιελήφθη στο εν λόγω νομοσχέδιο, η οποία περιλαμβάνει τη ρύθμιση για τον ισόποσο επιμερισμό του γεωπολιτικού ρίσκου μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης, Great Sea Interconnector. «Σε μια εποχή που βρισκόμαστε ανάμεσα σε γεωπολιτικούς σοβαρούς κλυδωνισμούς, η Ελλάδα και η Κύπρος για άλλη μια φορά δείχνουν τον δρόμο της ειρήνης και της βιώσιμης ανάπτυξης» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παρατίθεται κάτωθι ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
H Κυβέρνηση φέρνει σήμερα προς συζήτηση ένα νομοσχέδιο το οποίο εκσυγχρονίζει το αναπτυξιακό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και διαμορφώνει τις συνθήκες ενός ακόμα πιο ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος για τη ελληνική οικονομία. Μια οικονομία η οποία, χάρη στις ήδη θεσμοθετημένες μεταρρυθμίσεις από το 2019 και μετά, σήμερα αποτελεί την πλέον αναπτυσσόμενη οικονομία ανάμεσα στα Κράτη Μέλη της Ευρωζώνης ενώ κατατάσσεται πλέον από διεθνείς επενδυτικούς κύκλους και οίκους αξιολόγησης ως αξιόπιστη και φιλική προς το επιχειρείν και τις επενδύσεις.
Το νομοσχέδιο εισάγει μια ολιστική προσέγγιση του τρόπου με τον οποίο θα πρέπει γίνονται εφεξής οι αναπτυξιακές δημόσιες επενδύσεις. Διασφαλίζει την υλοποίηση, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση των έργων σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής τους με τέσσερα χαρακτηριστικά: ταχύτητα, διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και συνεχή δημόσιο απολογισμό. Συστήνεται δε ένας άξονας μακροχρόνιων δεσμεύσεων εικοσαετίας για την παρακολούθηση των έργων, την εξειδίκευση των υποχρεώσεων των φορέων για τα έργα και την κωδικοποίηση και την απλούστευση των διαδικασιών κατανομής πιστώσεων.
Έτσι αποκτούμε ένα εργαλείο αποτύπωσης της πραγματικής κατάστασης, ώστε να μπορεί ο κάθε πολίτης ξεχωριστά να ενημερώνεται με σαφήνεια και σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας για τις κρατικές υποχρεώσεις και τον σχεδιασμό σε βάθος χρόνου, αλλά και μπορούν να γνωρίζουν καλυτέρα και οι ίδιες οι δημόσιες υπηρεσίες πού να αναφερθούν.
Με αυτόν τον νόμο συστηματοποιείται έτι περαιτέρω το έως σήμερα κατακερματισμένο νομικό πλαίσιο, που οδηγούσε στην ελλιπή αποτύπωση του εθνικού σκέλους στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ενίοτε στην ασάφεια των υποχρεώσεων και σε καθυστερήσεις στις πληρωμές. Ενώ σαφέστατα πια δημιουργούνται όροι επιτάχυνσης της απορρόφησης των κονδυλίων και της υλοποίησης των χρηματοδοτούμενων έργων.
Για παράδειγμα, πλέον θα γνωρίζουμε τους πόρους που απαιτούνται για τις βασικές συντηρήσεις των οδικών αξόνων έως το 2030. Θα ξέρουμε για κάθε περιφερειακή ενότητα τι δαπάνες απαιτούνται για να συντηρήσει το οδικό δίκτυο. Αυτού του είδους η πληροφόρηση βοηθά και στην ποιότητα της δημοκρατίας και του δημοσίου διαλόγου, αλλά και στις στοχευμένες διορθωτικές παρεμβάσεις από όλους εμάς.
Με τον συγκεκριμένο νόμο βελτιώνουμε την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα στην απορρόφηση πόρων, διορθώνοντας και εξαλείφοντας δυσλειτουργίες που έχουν εντοπιστεί κατά την εφαρμογή του.
Παράλληλα, απλουστεύονται οι επιμέρους διαδικασίες που αφορούν τον προγραμματισμό, την κατάρτιση του προϋπολογισμού, την ένταξη έργων και την ανακατανομή πόρων και πληρωμών, καθώς και την παρακολούθηση των εσόδων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Αγαπητοί συνάδελφοι, όλοι γνωρίζουμε πως το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι η κύρια πηγή χρηματοδότησης της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρα μας. Είναι μια ομπρέλα που περιλαμβάνει όλα τα ευρωπαϊκά εργαλεία και την εθνική συμμετοχή των ευρωπαϊκών εργαλείων, καθώς επίσης και το εθνικό σκέλος του προγράμματος ανάπτυξης.
Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι ένα κομβικό εργαλείο χρηματοδότησης της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας και κατ’ επέκταση εργαλείο που βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών, διότι σε μεγάλο βαθμό επιδρά στην τοπική αυτοδιοίκηση και περιλαμβάνει έργα ζωτικών υποδομών, μεταφορών, εκπαίδευσης, υγείας, και πλέον και περιβάλλοντος και ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.
Θα μου επιτρέψετε να κάνω ειδική αναφορά στη διάταξη που αφορά τη δημιουργία διακριτού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση των έργων αντιμετώπισης των επιπτώσεων φυσικών καταστροφών, διότι είναι και ένα αίτημα που έχει διατυπωθεί από τοπικούς φορείς. Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Κρίσης προκαλούν συχνά φυσικές καταστροφές και επιβάλλουν άμεσες ενέργειες για την αποκατάσταση υποδομών, ξέχωρα από τα υπόλοιπα έργα που εντάσσονται στον τακτικό προγραμματισμό για ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Για αυτόν τον λόγο, είναι κομβική η δημιουργία αυτού του διακριτού λογαριασμού, προκειμένου να μπαίνουν σε προτεραιότητα για χρηματοδότηση τα έργα και οι δράσεις που απαιτούνται για την αποκατάσταση των ζημιών ως συνέπεια φυσικών καταστροφών, όπως από πυρκαγιές και πλημμύρες, φαινόμενα που προβλέπεται να πολλαπλασιαστούν στο μέλλον λόγω της προϊούσας κλιματικής κρίσης. Έτσι αναβαθμίζεται αισθητά η στόχευση και την αποτελεσματικότητα του Αναπτυξιακού Προγράμματος Επενδύσεων.
Θα ήθελα, επίσης, να επισημάνω ότι το συνολικό ύψος του ΠΔΕ θα φθάσει στα 13,1 δισεκατομμύρια ευρώ από 12,2 δισεκατομμύρια ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός, δηλαδή έχουμε μια αύξηση 900 εκατομμυρίων ευρώ με συμπληρωματικό προϋπολογισμό, η οποία θα συνεχιστεί και το 2025 και το 2026. Το 2025 αναμένεται να φτάσει στα 14,4 εκατ. Ευρώ και το 2026 στα 15,9 δις. ευρώ. Επομένως, η αύξηση των πόρων για τις δημόσιες επενδύσεις στη χώρα μας κυμαίνεται από 10% έως 17%, ποσοστά που είναι μεγαλύτερα από τα προβλεπόμενα σε προγράμματα δημοσίων επενδύσεων άλλων ευρωπαϊκών κρατών.
Σημειωτέων δε ότι είναι πόροι που θα διαχυθούν στην κοινωνία μέσω έργων και δράσεων της μικρής και μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αποφέροντας πολλαπλάσια ανταποδοτικά οφέλη για όλους, διότι ταυτόχρονα μοχλεύουν κεφάλαια της ιδιωτικής οικονομίας και κινητοποιούν σημαντικό ανθρώπινο δυναμικό. Έτσι ενισχύεται η επιχειρηματικότητα αλλά και πλέον διαμορφώνεται ένα καθαρό και μακρόπνοο επενδυτικό πλάνο που θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της χώρας μας και θα δημιουργήσει νέες και πρόσθετες θέσεις εργασίας.
Τέλος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα πιο ωραία νέα μας έφερε το άρθρο 5 της τροπολογίας που κατατέθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος σε σχέση με την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης. Η εξέλιξη αυτή, της οριστικής ρύθμισης θεμάτων εκκρεμών ως προς τον επιμερισμό του κόστους σε περίπτωσης καθυστέρησης ή ματαίωσης του έργου, στο πλαίσιο του Πλαισίου Κατανόησης που υπεγράφη μεταξύ της Κυπριακής και της Ελληνικής Δημοκρατίας περί αμοιβαίας ανάληψης δεσμεύσεων αναφορικά με το έργο, μας χαροποιεί ιδιαίτερα.
Αφενός πρόκειται για θεμελιώδης υποδομή για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδος, της Κύπρου και της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου. Αφετέρου, το έργο αυτό θα καταστήσει τις δύο χώρες διάδρομο αλλά και ηγέτιδες στο χώρο της μεταφοράς «καθαρής» ενέργειας και παράδειγμα προς μίμηση για την βιώσιμη ανάπτυξη που όλοι χρειαζόμαστε στην περιοχή. Σε μια εποχή που βρισκόμαστε ανάμεσα σε γεωπολιτικούς σοβαρούς κλυδωνισμούς η Ελλάδα και η Κύπρος για άλλη μια φορά δείχνουν τον δρόμο της ειρήνης και της βιώσιμης ανάπτυξης, για τον οποίο οι πολίτες μας ψηφίζουν.
Ευχαριστώ πολύ!
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.